01.05.2024
18.04.2024 aktualizacja 18.04.2024

Obserwatorium Gaia odkryło nowy strumień gwiazd

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Chińscy astronomowie przeanalizowali dane z europejskiego satelity Gaia i znaleźli nieznany wcześniej pływowy strumień gwiazd. Wyniki badań opublikowano w „The Astrophysical Journal”.

Pływowe strumienie gwiazd to pozostałości po oddziaływaniach pływowych pomiędzy galaktyką, a małymi galaktykami satelitarnymi lub gromadami kulistymi. Znanych jest ponad 100 takich struktur.

Zespół naukowców, którym kieruje Hao Tian z Chińskiej Akademii Nauk, zbadał podstruktury w Drodze Mlecznej opierając się na danych astrometrycznych z trzeciego zestawu danych z obserwatorium Gaia (Data Release 3, w skrócie DR3). Udało się w nich zidentyfikować nieznany wcześniej pływowy strumień gwiazd. Gęstość powierzchniowa strumienia jest bardzo mała, ale i tak znacząca w porównaniu to otoczenia. Strumień ma na niebie około 80 stopni długości i 1,7 stopnia szerokości.

Gdy zbadano widma siedmiu gwiazd ze strumienia, okazało się, że gwiazdy te mają małą metaliczność. Po oszacowaniu dodatkowych własności strumienia, badacze przypuszczają, że strumień może mieć związek z pochłonięciem przez Drogę Mleczną galaktyki karłowatej o nazwie Sequoia. Inne badania sugerują, że z wydarzeniem tym mogą mieć także związek duże gromady kuliste gwiazd FSR 1758 oraz Omega Centauri i kilka innych.

Zestaw danych Gaia Data Release 3 (DR3) został udostępniony w 2022 roku. Obejmuje informacje o dwóch miliardach gwiazd zebrane przez kosmiczne obserwatorium Gaia należące do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Dane te są używane przez zespoły naukowe na całym świecie do różnorodnych badań astronomicznych.(PAP)