Muzyka ocenia się oczami

W konkursach muzyki klasycznej o wygranej może decydować nie tyle muzyka, ile sceniczna prezencja – informuje pismo „PNAS”.

Naukowcy z University College w Londynie prezentowali grupie ponad 1000 osób samą muzykę oraz udźwiękowione bądź pozbawione dźwięku nagrania wideo z 10 międzynarodowych konkursów pianistycznych.

Jak się okazało, oglądający sam obraz potrafili prawidłowo wskazać zwycięzcę częściej niż ci, którzy słyszeli także muzykę (lub sama muzykę). W przypadku obrazu z dźwiękiem zwycięzcę typowano prawidłowo tak samo często, jak podczas słuchania samej muzyki. Efekt ten dotyczył nawet profesjonalnych muzyków.

Zdaniem autorów badań wynik ten potwierdza, że u człowieka najważniejszym zmysłem jest wzrok. Na podstawie zachowania pianisty, jego wyrazu twarzy i ruchów można ocenić pasję, wyjątkowość i kreatywność. „Niezależnie od poziomu doświadczenia, kierujemy się głównie informacją wizualną, nawet gdy chodzi o muzykę” – wyjaśniła główna autorka badań dr Chia-Jung Tsay, która sama jest koncertującą pianistką.

Doktor Tsay zwraca uwagę, że podobny mechanizm działa także w przypadku zatrudniania pracowników i wybierania politycznych liderów, toteż powinniśmy być go bardziej świadomi. (PAP)

pmw/jjj/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Planeta wielkości Ziemi odkryta wokół małej zimnej gwiazdy

  • Fot. Adobe Stock

    Naukowcy zbadali interakcję papugi z tabletem

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera