04.05.2024
09.06.2016 aktualizacja 09.06.2016

"Hobbici" nie cierpieli na zespół Downa

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nowe badania zaprzeczają dotychczasowym doniesieniom, wedle których szczątki człowiekowatych odkrytych na indonezyjskiej wyspie Flores, miałyby nosić cechy syndromu Downa - donoszą naukowcy w periodyku "PLOS ONE".

\"Dowód w postaci szczątków kostnych zdecydowanie zaprzecza diagnozie w postaci zespołu Downa. Nasze badania to dodatkowy dowód na to, że Homo floresiensis był osobnym gatunkiem z pasjonującą, nieco mglistą, historią ewolucyjną\" - wyjaśniła dr Karen Baab z Midwestern University w Glendale, która kierowała międzynarodowym zespołem naukowców.

Kości należące do niskiej kobiety, mającej zaledwie metr wzrostu, odkryto na indonezyjskiej wyspie Flores w 2003 r. Wiek znaleziska oszacowano na 18 tys. lat. Było to spore zaskoczenie dla świata naukowego, gdyż dotychczas uważano, że w tym czasie na Ziemi pozostał tylko Homo sapiens. Dziennikarze szybko określili odkryte szczątki mianem \"hobbitów\".

Od tego momentu trwał spór o to, czy odkryto nowy gatunek człowieka. Jednym z argumentów przeciwko było uznanie kolejnych wydobytych na Flores szczątków za należących do ludzi, ale cierpiących na schorzenie powodujące zahamowanie wzrostu. Wyliczano takie dolegliwości jak endemiczna niedoczynność tarczycy, mikrocefalia czy właśnie zespół Downa.

Hobbici zamieszkiwali wyspę od 700 do ok. 12 tys. lat temu. Mierzyli nieco około 1 metra wysokości i mieli mózgi zbliżone objętością do mózgów szympansa i australopiteków.

Naukowcy przeanalizowali dokładnie jeden ze szkielet hobbitów sprzed 80 tys. lat, który - w ich ocenie - mógł nosić cechy syndromu Downa. Badania polegały na pomiarach metrycznych kości. Wykonano też tomografię komputerową czaszki. Dowiodły one, że nie była to osoba cierpiąca na zespół Downa. Takie stwierdzenie dodatkowo wspiera teorię, że odkryte na wyspie szczątki należą do nieznanego gatunku człowieka archaicznego określonego mianem Homo floresiensis, a nie do Homo sapiens.

Okazało się, że cechy szkieletu z Flores wyraźnie różnią się od ludzi, w tym osób cierpiących na zespół Downa. Według szacunków badaczy mózg badanego hobbita był mniejszy od ludzi, u których stwierdzono zespół Downa. Również jego wzrost - nieco ponad 1 m był niższy od osób z zespołem Downa.

Równolegle w \"Nature\" ukazało się badanie o odkryciu pochodzących sprzed 700 tys. lat kości należących do przodków słynnych indonezyjskich hobbitów. Również to znalezisko dowodzi, że mamy do czynienia z odrębnym gatunkiem. (PAP)