Uczelnie i instytucje

Zachodniopomorskie/ Uniwersytet Szczeciński otworzył salę symulacji wirtualnej rzeczywistości

 Szczecin, 12.04.2022. Otwarcie sali symulacji wirtualnej rzeczywistości wraz z pokazem wykorzystania symulatorów na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego.  PAP/Marcin Bielecki
Szczecin, 12.04.2022. Otwarcie sali symulacji wirtualnej rzeczywistości wraz z pokazem wykorzystania symulatorów na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. PAP/Marcin Bielecki

Pięć aplikacji umożliwia m.in. pracę na wirtualnym miejscu zbrodni oraz próbę pokonania barier, z jakimi zmagają się osoby z niepełnosprawnościami. Sprzęt umożliwia wykreowanie multimedialnej wizji przestrzeni i zdarzeń.

W sali symulacji wirtualnej rzeczywistości udostępniono pięć aplikacji: miejsca zbrodni, wózka inwalidzkiego, wad wzroku, barier utrudniających aktywność osób niesłyszących oraz ograniczeń geriatrycznych.

Aplikacje pozwalają stworzyć studentom środowisko do treningów i doskonalenia umiejętności w sytuacji, gdy praktykowanie w rzeczywistych warunkach jest trudne, niebezpieczne lub bardzo kosztowne.

"Koszty tych symulacji są nieporównywalnie mniejsze od kosztów wygenerowania rzeczywistego zdarzenia. Wyobraźmy sobie, że chcemy sobie zasymulować awarię np. w elektrowni. Wiadomo jest, że nikt nie jest w stanie sobie pozwolić, żeby daną elektrownię wyłączyć, czy zasymulować zdarzenie niebezpieczne" - powiedział wiceprezes zarządu firmy Asseco Data Systems Daniel Lala.

Dzięki wirtualnej rzeczywistości studenci prawa czy kryminalistyki mogą uczyć się jak badać i analizować ślady pozostawione na miejscu przestępstwa. Przy wykorzystaniu technologii informatycznych wykreowano multimedialną wizję przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń.

"Jeżeli chodzi o scenę zbrodni, to musimy sobie zdawać sprawę z tego, że bardzo trudno jest wpuścić studentów na rzeczywiste miejsce zbrodni. Oni nam te dowody zadepczą i taka sytuacja jest niemożliwa" – wskazał Daniel Lala.

Aplikacje mają pokazywać trudności z jakimi zmagają się osoby z niepełnosprawnościami, czy osoby starsze.

"Chodzi o to, aby przyszła kadra administracji publicznej wiedziała, z jakimi problemami zmagają się ich interesariusze" – powiedział nauczyciel akademicki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego Jakub Baranowski.

Wskazał, że "są to bariery architektoniczne, jak np. za wysokie krawężniki, niedostosowany autobus do osoby niepełnosprawnej, brak windy".

Zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem symulatorów adresowane będą zarówno do studentów, jak i do podmiotów z otoczenia społeczno-gospodarczego: stowarzyszeń, fundacji, urzędów, sądów czy przedsiębiorstw.

Sala symulacji powstała w na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego w ramach projektu wdrożeniowego "Jak najbliżej dostępności". Koszt inwestycji to ponad 962 tys. zł.(PAP)

autorka: Małgorzata Miszczuk

misz/ ok/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera