28.04.2024
30.08.2023 aktualizacja 30.08.2023

Sonda Solar Parker Probe minęła Wenus

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Amerykańska sonda kosmiczna do badania Słońca przeleciała w pobliżu Wenus, uzyskując asystę grawitacyjną od tej planety. Celem są rekordowo bliskie przeloty wokół Słońca – informuje NASA.

Bezzałogowa sonda kosmiczna Parker Solar Probe przeleciała 4003 kilometry nad powierzchnią Wenus. Nastąpiło to 21 sierpnia. Był to szósty z zaplanowanych siedmiu przelotów w pobliżu Wenus.

Celem był manewr zmieniający prędkość orbitalną sondy (zmniejszenie o 9547 km/h). Nowa orbita sondy doprowadzi ją do pięciu bliskich przelotów obok Słońca, z których pierwszy nastąpi 27 września br. Każdy z kolejnych przelotów będzie ustalał lub wyrównywał rekord prędkości i odległości, osiągając dystans 7,3 miliona kilometrów od powierzchni naszej dziennej gwiazdy.

Sonda Parker Solar Probe została wystrzelona przez NASA 12 sierpnia 2018 roku z kosmodromu na Florydzie (USA) przy pomocy rakiety nośnej Delta IV Heavy z dodatkowym stopniem Star 48BV. Od tamtej pory wykonuje coraz bliższe orbity wokół Słońca, a do zacieśniania orbity wykorzystuje asysty grawitacyjne Wenus. Misja ma trwać do 2025 roku.

Celem misji Parker Solar Probe są pomiary bezpośrednio wewnątrz korony słonecznej – badania pola magnetycznego, plazmy, cząstek o wysokiej energii. Naukowcy chcą zrozumieć strukturę i dynamikę koronalnych pól magnetycznych Słońca i sposobu, w jaki korona słoneczna jest podgrzewana, a także w jaki sposób przyspieszany jest wiatr słoneczny.(PAP)