05.05.2024
18.08.2010 aktualizacja 18.08.2010

Trwa druga tura głosowania na nazwy dla polskich satelitów

<strong>Pan Twardowski, Heweliusz, Lem czy Ary Sternfeld - którymi spośród tych nazw zostaną ochrzczone dwa pierwsze polskie satelity?</strong> Ostatecznego wyboru dokonają internauci. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zorganizowało na swojej stronie internetowej dodatkową turę głosowania na imiona satelitów. Internetowe głosowanie trwa do końca września.

Druga tura została zarządzona ze względu na podejrzenie sfałszowania wyników głosowania przez boty, czyli programy, które mogły automatycznie oddawać głosy na wybrane propozycje. Z tego powodu w drugiej turze głosowania wprowadzono dodatkowe zabezpieczenie przed internetowym oszustwem.

Kim są postacie, których imiona można wybrać polskim satelitom? Jan Heweliusz był XVII-wiecznym gdańskim astronautą, Ary Sternfeld - polskiego pochodzenia pionierem kosmologii, który m.in. obliczał orbity rakiet i satelitów, Stanisław Lem to słynny autor powieści science-fiction, a pan Twardowski, według legendy, do dziś żyje na Księżycu. W pierwszej turze głosowania internauci oprócz powyższych imion, mieli jeszcze do wyboru nazwy: Kopernik, Poloniae Uniwersum, Poloniae Aquila i Poloniae Eae.

Pierwszy polski satelita - nazwany imieniem, które zdobędzie największą liczbę głosów internautów - zostanie wystrzelony na orbitę w 2011 roku. Drugi satelita trafi na orbitę w roku 2013 i będzie nosił imię, które zajmie w głosowaniu drugie miejsce. Oba satelity są częścią programu Brite.pl.

Akronim BRITE pochodzi od angielskiej nazwy międzynarodowego projektu, w ramach którego powstanie statek - "BRIght Target Explorer Constellation".

Zadaniem satelitów będzie prowadzenie obserwacji 286 najjaśniejszych gwiazd galaktyki. Ich wyniesienie na orbitę nastąpi z kosmodromu Sriharikota w Indiach. Na realizację projektu Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło 14,2 mln zł i - jak informuje na swojej stronie internetowej - jest to pierwszy od 1989 r. duży grant badawczy w dziedzinie astronomii i badań kosmicznych.

Satelity zostaną wybudowane w Centrum Badań Kosmicznych PAN i Centrum Astronomicznym im. M. Kopernika PAN we współpracy z Uniwersytetem w Wiedniu, Politechniką w Grazu, Uniwersytetem w Toronto oraz Uniwersytetem w Montrealu.

Swój głos można oddać pod adresem: http://www.nauka.gov.pl/na-skroty/ankieta-polski-satelita/