Strona główna Aktualności
Przyroda

W Borach Dolnośląskich odkryto skamieniałości roślinne

21.10.2011 Przyroda
Skamieniałości roślinne pochodzące najprawdopodobniej z epoki przedlodowcowej odkryli członkowie Towarzystwa Borów Dolnośląskich podczas badań przeprowadzonych na terenie poligonu wojskowego Żagań-Świętoszów.
Jak powiedział Maciej Boryna z Muzeum Ziemi Szprotawskiej, skamieniały fragment pnia został znaleziony przypadkowo podczas prowadzenia badań w ramach programu "Wydmy i wody okresowe Borów Dolnośląskich".

"To wyjątkowy artefakt, ponieważ gleby Borów Dolnośląskich reprezentowane są przeważnie przez jałowe piaski bielicowe i do tej pory w ich wierzchniej warstwie nie rejestrowano podobnych znalezisk" - mówił Boryna.

Zdaniem Boryny, skamieniałość jest interesująca także z innego powodu, ukazuje bowiem w sposób poglądowy, jak miękka struktura starego drzewa przechodzi z biegiem czasu w skamielinę. "Skład gleby wokół znaleziska pozwala także sądzić, że wokół może się znajdować więcej podobnych skamieniałości" - dodał.

Znalezisko jest obecnie przechowywane w Muzeum Ziemi Szprotawskiej i zostanie zbadane przez paleobotaników, którzy określą jego dokładny wiek, gatunek drzewa i pochodzenie.

mic/ ls/bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Kolejna Nauka Świata Dysku Kolejna Nauka Świata Dysku

Kolejne tomy z serii Nauka Świata Dysku są jak festiwal nauki - barwne i pełne niuansów. Dostarczają wiedzy i każą czytelnikowi wciąż na nowo konfrontować się z dotychczasowym sposobem myślenia o życiu, wszechświecie... i całej reszcie.

Po osiągnięciu pewnego poziomu sprawności technicznej nauka i sztuka upodabniają się do siebie pod względem postaci, estetyki i cech plastycznych. Najwybitniejsi uczeni są zarazem wielkimi artystami.

Mędrca szkiełko i ...wiara Mędrca szkiełko i ...wiara

Kiedy słucham takich zagorzałych naukowców-racjonalistów i zarazem zdecydowanych ateistów, jak biolog Richard Dawkins, zastanawia mnie także ich w i a r a. Tak, wiara - we wszechmoc nauki, w to, że może ona odpowiedzieć ona na wszystkie pytania czy potrafi nadać sens życiu. Ale czy rzeczywiście takie przekonanie ma racjonalne podstawy?