Strona główna Aktualności
Przyroda

W Borach Dolnośląskich odkryto skamieniałości roślinne

21.10.2011 Przyroda
Skamieniałości roślinne pochodzące najprawdopodobniej z epoki przedlodowcowej odkryli członkowie Towarzystwa Borów Dolnośląskich podczas badań przeprowadzonych na terenie poligonu wojskowego Żagań-Świętoszów.
Jak powiedział Maciej Boryna z Muzeum Ziemi Szprotawskiej, skamieniały fragment pnia został znaleziony przypadkowo podczas prowadzenia badań w ramach programu "Wydmy i wody okresowe Borów Dolnośląskich".

"To wyjątkowy artefakt, ponieważ gleby Borów Dolnośląskich reprezentowane są przeważnie przez jałowe piaski bielicowe i do tej pory w ich wierzchniej warstwie nie rejestrowano podobnych znalezisk" - mówił Boryna.

Zdaniem Boryny, skamieniałość jest interesująca także z innego powodu, ukazuje bowiem w sposób poglądowy, jak miękka struktura starego drzewa przechodzi z biegiem czasu w skamielinę. "Skład gleby wokół znaleziska pozwala także sądzić, że wokół może się znajdować więcej podobnych skamieniałości" - dodał.

Znalezisko jest obecnie przechowywane w Muzeum Ziemi Szprotawskiej i zostanie zbadane przez paleobotaników, którzy określą jego dokładny wiek, gatunek drzewa i pochodzenie.

mic/ ls/bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Naukowiec o porozumiewaniu się z najlepszym przyjacielem człowieka Naukowiec o porozumiewaniu się z najlepszym przyjacielem człowieka

„Rozmowy z psem, czyli komunikacja międzygatunkowa” to osobisty zapis dotyczący kontaktów z czworonogami i jednocześnie ich obszerna „instrukcja obsługi”, napisana z perspektywy wielkiej miłośniczki zwierząt.

Dozwolone jest uczenie się od nieprzyjaciela.
Owidiusz

Studia wyższe – tylko z pasją! Studia wyższe – tylko z pasją!

Doskonale wiadomo, że nawet najbardziej wyszukane studia uniwersyteckie nie gwarantują otrzymania wymarzonej pracy. Jednak co roku ponad 1,5 mln żaków rozpoczyna rok akademicki w Polsce w nadziei na pogłębienie wiedzy i lepsze perspektywy w życiu zawodowym. Jedyna porada dla przyszłych i obecnych studentów – studiujcie to, co naprawdę chcecie i róbcie to z pasją. To gwarancja sukcesu!