Strona główna Aktualności
Przyroda

W Borach Dolnośląskich odkryto skamieniałości roślinne

21.10.2011 Przyroda
Skamieniałości roślinne pochodzące najprawdopodobniej z epoki przedlodowcowej odkryli członkowie Towarzystwa Borów Dolnośląskich podczas badań przeprowadzonych na terenie poligonu wojskowego Żagań-Świętoszów.
Jak powiedział Maciej Boryna z Muzeum Ziemi Szprotawskiej, skamieniały fragment pnia został znaleziony przypadkowo podczas prowadzenia badań w ramach programu "Wydmy i wody okresowe Borów Dolnośląskich".

"To wyjątkowy artefakt, ponieważ gleby Borów Dolnośląskich reprezentowane są przeważnie przez jałowe piaski bielicowe i do tej pory w ich wierzchniej warstwie nie rejestrowano podobnych znalezisk" - mówił Boryna.

Zdaniem Boryny, skamieniałość jest interesująca także z innego powodu, ukazuje bowiem w sposób poglądowy, jak miękka struktura starego drzewa przechodzi z biegiem czasu w skamielinę. "Skład gleby wokół znaleziska pozwala także sądzić, że wokół może się znajdować więcej podobnych skamieniałości" - dodał.

Znalezisko jest obecnie przechowywane w Muzeum Ziemi Szprotawskiej i zostanie zbadane przez paleobotaników, którzy określą jego dokładny wiek, gatunek drzewa i pochodzenie.

mic/ ls/bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Przekrój przez Wszechświat Przekrój przez Wszechświat

Jak wygląda świat z perspektywy mrówki, pojedynczego atomu albo galaktyki? Rozjaśnić tę sprawę próbuje filozof przyrody Łukasz Lamża w książce „Przekrój przez Wszechświat”, pomagając w zrozumieniu, uświadomieniu i wyobrażeniu sobie świata w różnych skalach.

Dozwolone jest uczenie się od nieprzyjaciela.
Owidiusz

Słowna karuzela Słowna karuzela

Faszyzm, terroryzm, gender, fanatyzm – każde z tych słów posiada swoją definicję. Bardzo precyzyjną. Jednak, jak się okazuje, jest tyle definicji ile poglądów i… potrzeb.