Strona główna Aktualności
Przyroda

W Borach Dolnośląskich odkryto skamieniałości roślinne

21.10.2011 Przyroda
Skamieniałości roślinne pochodzące najprawdopodobniej z epoki przedlodowcowej odkryli członkowie Towarzystwa Borów Dolnośląskich podczas badań przeprowadzonych na terenie poligonu wojskowego Żagań-Świętoszów.
Jak powiedział Maciej Boryna z Muzeum Ziemi Szprotawskiej, skamieniały fragment pnia został znaleziony przypadkowo podczas prowadzenia badań w ramach programu "Wydmy i wody okresowe Borów Dolnośląskich".

"To wyjątkowy artefakt, ponieważ gleby Borów Dolnośląskich reprezentowane są przeważnie przez jałowe piaski bielicowe i do tej pory w ich wierzchniej warstwie nie rejestrowano podobnych znalezisk" - mówił Boryna.

Zdaniem Boryny, skamieniałość jest interesująca także z innego powodu, ukazuje bowiem w sposób poglądowy, jak miękka struktura starego drzewa przechodzi z biegiem czasu w skamielinę. "Skład gleby wokół znaleziska pozwala także sądzić, że wokół może się znajdować więcej podobnych skamieniałości" - dodał.

Znalezisko jest obecnie przechowywane w Muzeum Ziemi Szprotawskiej i zostanie zbadane przez paleobotaników, którzy określą jego dokładny wiek, gatunek drzewa i pochodzenie.

mic/ ls/bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Nowe spojrzenie na historię rodzaju ludzkiego Nowe spojrzenie na historię rodzaju ludzkiego

„Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości” autorstwa dr. Yuvala Noaha Harariego z Hebrajskiego Uniwersytetu w Jerozolimie to porywająca opowieść o człowieku od jego zarania po współczesność.

Dozwolone jest uczenie się od nieprzyjaciela.
Owidiusz

Figlarnie i naukowo Figlarnie i naukowo

Czy naukowiec musi mieć poczucie humoru? Pewno nie musi (choć zdarza się na szczęście, że ma). Co innego popularyzator nauki. Trudno sobie wyobrazić, by był posępny jak pracoholik na urlopie. A zręcznie wpleciona w poważne wywody anegdota to niczym pikantna przyprawa, która poprawia smak naukowego „dania”.