29.03.2024
30.06.2012 aktualizacja 30.06.2012

Omega 3 i kurkumina wspomagają regenerację rdzenia kręgowego

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dieta bogata w kwas dokozaheksaenowy (DHA) i zawartą w przyprawie curry kurkuminę sprzyja zachowaniu funkcji chodzenia po mikrourazach rdzenia kręgowego - informują naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego (UCLA) za pośrednictwem "Journal of Neurosurgery: Spine".

Eksperymenty prowadzone na szczurach wykazały, że te popularne suplementy redukujące stan zapalny wspomagają regenerację komórek nerwowych i utrzymują funkcje neurologiczne przy mielopatii szyjnej, czyli zwężeniu kanału kręgowego w odcinku szyjnym w wyniku zmian zwyrodnieniowych, co powoduje ucisk na rdzeń kręgowy.

Mielopatia szyjna może wywoływać poważne objawy neurologiczne, m.in. niedowłady, osłabienie czucia, mrowienie czy bóle w odcinku szyjnym. Jest też najczęstszą, związaną z patologią kręgosłupa, przyczyną problemów z chodzeniem wśród osób po 55. roku życia.

"Normalny proces starzenia się często prowadzi do zwężenia kanału kręgowego, powodując nacisk na rdzeń kręgowy i uszkodzenie tkanek. Choć ucisk można zredukować podczas operacji, zapobiegając dalszym uszkodzeniom, chirurgia nie naprawi uszkodzonych komórek i włókien nerwowych. Chcieliśmy więc sprawdzić, czy suplementy diety są w stanie wspomóc regenerację rdzenia kręgowego" - wyjaśnia autor badań dr Langston Holly.

Naukowcy obserwowali dwie grupy szczurów z mielopatią szyjną, z których pierwsza otrzymywała pokarm przypominający składem zachodni styl żywienia (dużo tłuszczów nasyconych i cukru), a druga konsumowała pokarm wzbogacony wielonienasyconym kwasem dokozaheksaenowym i kurkuminą.

Po trzech tygodniach szczury z pierwszej grupy zaczęły doświadczać problemów z chodzeniem, które wraz z upływem czasu ulegały pogorszeniu. Grupa, która otrzymywała wzbogacony pokarm radziła sobie znacznie lepiej nawet po sześciu tygodniach.

Następnie naukowcy zbadali stan uszkodzenia błon komórkowych, naprawy neuronalnej i komunikacji międzykomórkowej. Okazało się, że poziom wszystkich trzech markerów w grupie karmionej wzbogaconym pokarmem wskazywał na lepszy stan rdzenia niż w przypadku gryzoni otrzymującej karmę przypominającą zachodnią dietę.

"Mózg i rdzeń kręgowy współpracują, a lata badań pokazują, że takie suplementy jak DHA i kurkumina pozytywnie wpływają na mózg. Spodziewaliśmy się więc, że to co działa na mózg będzie działało również na rdzeń" - zauważa Fernando Gomez-Pinilla, współautor i profesor nanochirurgii.

W dalszej kolejności naukowcy zamierzają przyjrzeć się mechanizmom, które przyczyniają się do uszkodzeń rdzenia kręgowego i ustalić, co może opóźnić wystąpienie objawów, które poważnie utrudniają codzienne funkcjonowanie pacjentów. (PAP)