25.04.2024
05.07.2012 aktualizacja 05.07.2012

Dinozaury to ciepłokrwiste gady

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dinozaury były stałocieplnymi gadami – przekonują naukowcy z międzynarodowego zespołu na łamach najnowszego numeru tygodnika "Nature".

Badania, prowadzone m.in. na kościach dzisiejszych ssaków przeżuwających, odrzucają dotychczasową hipotezę o zmiennocieplności dinozaurów.

Naukowcy skupili się na pierścieniach, które przyrastają w kościach podobnie jak słoje w pniach drzew.

Okazuje się, że obecność tych pierścieni wcale nie jest wskaźnikiem występowania zmiennocieplnej fizjologii, w której zachodzi ogrzewanie zewnętrzne. Tym samym obalono główny argument za zmiennocieplną fizjologią dinozaurów.

Ciemne pierścienie, zarówno u drzew, jak i ssaków, powstają głównie zimą lub w czasie pór suchych, gdy warunki atmosferyczne są bardziej surowe. Wówczas ich przyrost zostaje spowolniony.

Zdaniem badaczy, u zwierząt pierścienie informują o zmianach w metabolizmie na skutek sezonowych wahań hormonalnych. Dotyczy to zarówno zwierząt stało-, jak i zmiennocieplnych.

Badacze podkreślają, że jest to rodzaj wspólnego dziedzictwa wszystkich kręgowców, wewnętrznego zegara, który reguluje potrzeby zwierzęcia w zależności od dostępności zasobów pokarmowych.

Główne ekologiczne czynniki decydujące o grubości pierścieni to raczej deszcz i obecność pożywienia, niż temperatura.(PAP)