23.04.2024
20.08.2012 aktualizacja 20.08.2012

Sekret młodego mózgu "super seniora"

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Co dzieje się w mózgach seniorów, których pamięć działa lepiej niż osób o 20-30 lat od nich młodszych? Na to pytanie odpowiedzi szukają naukowcy z Northwestern University w Evanston. Amerykanie ustalili, że mózg "super seniora" nie kurczy się z wiekiem - czytamy w "Journal of the International Neuropsychological Society".

Choć wiele mówi się o procesach zachodzących w mózgach ludzi z demencją, niewiele wiemy na temat tego, co sprawia, że niektóre osoby po 80. roku życia wciąż cieszą się wspaniałą pamięcią - zauważa prowadząca badania Emily Rogalski.

Porównując wyniki rezonansu magnetycznego badaczka stwierdziła, że mózgi 12 \"super seniorów\" nie wykazywały więcej oznak starzenia niż mózgi osób w średnim wieku, a ich kora mózgowa była znacznie grubsza niż w przypadku kontrolnej grupy seniorów o podobnym wykształceniu. Najbardziej zaskoczył jednak naukowców fakt, że przednia część zakrętu obręczy, odpowiadająca za koncentrację, u \"super seniorów\" była grubsza niż u osób w wieku od 50 do 65 lat.

\"Grubość kory mózgowej, która odpowiada za pamięć, uwagę i myślenie, świadczy o zdrowiu mózgu. Im kora jest grubsza, tym więcej neuronów się w niej znajduje. Wielu naukowców skupia swoją uwagę na tym, co w mózgu działa źle. Obserwując naprawdę zdrowe mózgi +super seniorów+, możemy zacząć rozumieć, w jaki sposób są oni w stanie zachować tak dobrą pamięć\" - mówi Rogalski.

\"Proces starzenia związany jest z kurczeniem się istoty szarej. Identyfikując seniorów, którzy wydają się być w jakiś wyjątkowy sposób chronieni przed zaburzeniami pamięci i zanikiem komórek nerwowych, mamy nadzieję rozszyfrować sekret młodego mózgu i dowiedzieć się, w jaki sposób możemy chronić inne osoby przed rozwojem choroby Alzheimera\" - podsumowuje badaczka. (PAP)