Strona główna Aktualności

Składnik pożywienia, który zapewnia przedłużone uczucie sytości

28.08.2012 Świat

Fot. Fotolia

Niemieccy naukowcy przekonują, że zastosowanie unowocześnionej postaci metylocelulozy w produktach spożywczych pozwoli na długotrwałe zaspokojenie głodu.

Metyloceluloza jest od dawna stosowana w przemyśle spożywczym jako środek zagęszczający lub emulgator. Wykorzystuje się ją przy produkcji wypieków, słodkich i słonych przekąsek oraz gotowych dań.

Związek chemiczny ma postać białego proszku, który rozpuszcza się w zimnej wodzie, tworząc gęsty roztwór. Po podgrzaniu roztwór zamienia się w żel.

Właśnie ten mechanizm został wykorzystany przez naukowców z Dow Wolff Cellulosics w Bomlitz (Niemcy), którzy stworzyli unowocześnioną wersję metylocelulozy - SATISFIT-LTG - po zjedzeniu przemieniającą się pod wpływem temperatury ciała człowieka w żel. Żel ten zalega w żołądku przez jakiś czas, wywołując wrażenie sytości i powodując zmniejszone spożycie kalorii w ciągu następnych godzin.

"Ten składnik sprawia, że ludzie czują się pełni po zjedzeniu mniejszych ilości pokarmu. Mając poczucie pełności i zaspokojenia głodu, nie będą oni znów pragnąć jedzenia" - mówi Carsten Huettermann, pracownik formy Dow Wolff Cellulosics, który zaprezentował rezultaty badań na 244. zjeździe Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego.

Ochotnicy, który zdecydowali się na wypróbowanie SATISFIT-LTG, zostali zaproszeni na ucztę dwie godziny po połknięciu unowocześnionej metylocelulozy. Dzięki temu podczas właściwego posiłku zjedli mniej, ograniczając spożycie kalorii o 13 proc.

Tradycyjna wersja metylocelulozy nie wywoływała efektu nasycenia, gdyż zbyt szybko przelatywała przez żołądek. Nowa postać metylocelulozy, dzięki swym właściwościom, zostanie prawdopodobnie wykorzystana w przyszłości do wytwarzania zimnych produktów spożywczych, jogurtów, koktajli, itp. (PAP)

ooo/ tot/

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Nowe spojrzenie na historię rodzaju ludzkiego Nowe spojrzenie na historię rodzaju ludzkiego

„Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości” autorstwa dr. Yuvala Noaha Harariego z Hebrajskiego Uniwersytetu w Jerozolimie to porywająca opowieść o człowieku od jego zarania po współczesność.

Dozwolone jest uczenie się od nieprzyjaciela.
Owidiusz

Figlarnie i naukowo Figlarnie i naukowo

Czy naukowiec musi mieć poczucie humoru? Pewno nie musi (choć zdarza się na szczęście, że ma). Co innego popularyzator nauki. Trudno sobie wyobrazić, by był posępny jak pracoholik na urlopie. A zręcznie wpleciona w poważne wywody anegdota to niczym pikantna przyprawa, która poprawia smak naukowego „dania”.