Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
16.09.2012 aktualizacja 16.09.2012

Platforma dla programistów gier zwycięża w Global Startup Challenge

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Solpeo Gaming Platform to oprogramowanie do tworzenia gier na przeglądarki internetowe oraz urządzenia mobilne. Firma Solpeo, która zamierza komercjalizować to autorskie rozwiązanie, zwyciężyła w konkursie na najbardziej innowacyjny startup - Global Startup Challenge 2012.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii HTML5 producenci będą mogli obniżyć koszty produkcji nawet kilkukrotnie, bo jeden wspólny kod programistyczny będzie stosowany dla wszystkich urządzeń. Oprócz tego gry będą mogły być wzbogacone o niedostępne do tej pory funkcjonalności.

Konkurs, który miał wyłonić firmę z największym potencjałem na międzynarodowy sukces, zorganizowała Polska Fundacja Przedsiębiorczości i spółka Red Sky. Zwycięzca otrzyma 200 tys. euro na dalszy rozwój projektu. Projekt firmy Solpeo został wybrany w dwuetapowym konkursie spośród ponad 200 zgłoszeń. W drugim etapie w dniach 2-7 września w Szczecinie spotkało się 7 finalistów, którzy bezpośrednio mogli przedstawić swoje projekty i skonsultować je ze specjalistami i biznesmenami.

Prezes firmy Tomasz Piwoński wyjaśnił PAP, że Solpeo jest producentem oprogramowania dla developerów do tworzenia gier przeglądarkowych, jak popularne Farmville, Cityville czy Sims Social. Dzięki zastosowanej technologii html5, daje ono możliwość stworzenia jednego kodu źródłowego, który będzie uruchamiany na wszelkich urządzeniach. Dzięki takiemu podejściu można nawet kilkakrotnie obniżyć koszty budowy gier- poprzez zastąpienie kilku zespołów programistów (osobnych na każdy standard oprogramowania: Android, Apple OS, Flash i inne) jednym.

Dodał, że technologia daje możliwość wgrywania unikalnych zawartości do gier, np. umieszczenie własnego zdjęcia na koszulce postaci, zdalnie zarządzane banery reklamowe oraz zaoferowania graczom rozgrywki wieloosobowej w czasie rzeczywistym, co w obecnych grach przeglądarkowych jest praktycznie niemożliwe. Ponadto, dzięki autorskim narzędziom spółki, które są składową oprogramowania zdecydowana większość pracy może zostać przeniesiona na mniej wykwalifikowane osoby.

"Zaczynaliśmy nasze prace, gdy tylko jedna przeglądarka wspierała naszą technologię, ale wierzyliśmy, że html5 jest przyszłością. Steve Jobs przyspieszył rewolucję, która nieuchronnie miała nadejść, odcinając się zupełnie od flasha i stawiając na html5. Dzięki temu, że zaczęliśmy tak wcześnie - angażując w pełnym wymiarze godzin 8 osób wypracowaliśmy globalną przewagę technologiczną, którą teraz staramy się utrzymać" – mówi Tomasz Piwoński.

Zgodnie z jego przewidywaniami, komercjalizacja produktu Solpeo Gaming Platform powinna odbyć się na początku przyszłego roku. Spółka planuje w roku 2015 osiągnąć 0,6 proc. udziału w rynku oprogramowania dla developerów gier.

Piwoński przytacza doniesienia serwisu techcrunch.com, zgodnie z którymi bardzo podobne projekty – silnik Aves oraz Rocketpack zostały niedawno przejęte przez Zyngę oraz Disneya za kwoty 10-20 mln USD.

To już drugi projekt w historii konkursów GSC, który jest związany z branżą gier. W 2010 roku laureatem została firma Stergames, która zadebiutowała ostatnio na giełdowym rynku NewConnect.

PAP – Nauka w Polsce

kol/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024