04.05.2024
21.01.2013 aktualizacja 21.01.2013

Spotkanie Księżyca z Jowiszem i Aldebaranem

We wtorek na swojej drodze na sferze niebieskiej Księżyc napotka najpierw Jowisza, a potem Aldebarana - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Do pierwszego spotkania dojdzie 22 stycznia o godzinie 4.13 naszego czasu, kiedy do Srebrny Glob i największą planetę Układu Słonecznego będzie dzielił dystans tylko pół stopnia. "Niestety, o tej porze w Polsce oba ciała zdążą już zajść za horyzont. Na obserwacje najlepiej więc wyjść około północy lub tuż po niej. Wtedy Jowisza i Księżyc odnajdziemy około 20-25 stopni nad zachodnim horyzontem" - powiedział astronom.

Natomiast koniunkcję z Aldebaranem (najjaśniejszą gwiazdą z konstelacji Byka) najlepiej podziwiać wieczorem w nocy z 22 na 23 stycznia. "Kwadrans po godzinie 17, a więc około godziny po zachodzie Słońca, naszego naturalnego satelitę i Aldebarana dojrzymy ponad 40 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem. Oba ciała będą świecić niespełna pięć stopni od siebie" - opisał dr Olech.

Oczywiście - dodał naukowiec - warunkiem do dojrzenia całej trójki ciał jest dobra pogoda. Prognozy na dwie najbliższe noce nie są jednak korzystne. W całej Polsce ma panować zachmurzenie całkowite połączone z opadami śniegu.

aol/ agt/