23.04.2024
30.01.2013 aktualizacja 30.01.2013

Władze Unii Europejskiej odwiedziły wielkie europejskie obserwatorium astronomiczne

W ostatnich dniach kilka wysokich rangą delegacji Unii Europejskiej odwiedziło Obserwatorium Paranal w Chile, należące do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). Wśród nich byli m.in. czołowi politycy unijni: Jose Manuel Barroso oraz Herman Van Rompuy.

W dniach 22-28 stycznia b.r. w Santiago w Chile odbywał się szczyt Wspólnota Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów - Unia Europejska (CELAC-EU). Wyjazd za ocean stał się dla polityków europejskich okazją do odwiedzenia Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO), które właśnie na terenie Chile posiada wielkie obserwatoria astronomiczne.

Delegacje Unii Europejskiej zwiedziły Obserwatorium ESO Paranal, w którym pracuje Bardzo Duży Teleskop (VLT), jeden z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych teleskopów optycznych na świecie. VLT składa się z czterech teleskopów głównych o średnicach po 8,2 metra oraz czterech teleskopów pomocniczych o wymiarach po 1,8 metra. Wszystkie mogą pracować razem, uzyskując wtedy rozdzielczość lepszą niż Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

Wśród delegacji wizytujących Obserwatorium Paranal byli przewodniczący Komisji Europejskiej, Jose Manuel Barroso oraz Przewodniczący Rady Europejskiej, Herman Van Rompuy, a także inni ważni politycy europejscy.

Podczas wizyty Herman Van Rompuy oświadczył: „Niesamowite tutejsze teleskopy są hołdem dla europejskich naukowców i przemysłu, ale także pokazują jak efektywna jest współpraca w ESO pomiędzy krajami członkowskimi, a państwem goszczącym teleskopy – Chile. Paranal jest potężnym symbolem ludzkiego dążenia do wiedzy oraz międzynarodowej współpracy.”

Z kolei José Manuel Barroso powiedział: „Była to wspaniała okazja do odwiedzenia tego spektakularnego miejsca i zobaczenia na żywo owoców współpracy wielu europejskich krajów na polu astronomii. Ma to ogromne znaczenie, że badamy granice nauki i pogłębiany naszą wiedzę o Wszechświecie. Jako Europejczyk jestem dumny, że podejmujemy to ambitne zadanie.” (PAP)