29.04.2024
18.02.2013 aktualizacja 18.02.2013

Planetoida 2012 DA14 obserwowana w Polsce

Pomimo bardzo kiepskiej pogody, w Polsce udało się zarejestrować przelot planetoidy 2012 DA14 - poinformował PAP dr Waldemar Ogłoza z Katedry Astronomii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

W ostatni piątek planetoida 2012 DA14, o rozmiarze około 50 metrów, przeleciała w odległości 27 tysięcy kilometrów od powierzchni Ziemi. Naukowcy szacują, że tak bliski przelot tak dużego ciała zdarza się średnio raz na 40 lat.

Obiekt przemieszczał się bardzo szybko na naszym niebie, w momencie największego zbliżenia pokonując nawet jeden stopień na minutę. Tuż po maksymalnym zbliżeniu, planetoidę można było obserwować na niebie. Przeleciała ona przez gwiazdozbiory Lwa, Warkocza Bereniki, Psów Gończych, Wielkiej Niedźwiedzicy, Smoka i Małej Niedźwiedzicy.

Niestety w naszym kraju niebo było zachmurzone i o obserwacje było bardzo trudno. Dopiero w drugiej połowie nocy z 15 na 16 lutego warunki trochę się poprawiły. Kilkudziesięciominutową dziurę w chmurach, która wystąpiła około godziny 4 nad ranem, wykorzystał dr Waldemar Ogłoza, który użył 60-cm teleskopu Cassegraina na Suhorze i przy jego pomocy wykonał kilkadziesiąt zdjęć o czasie ekspozycji 10 sekund każde. Planetoida była wyraźnie widoczna na każdym ze zdjęć. Ze względu na wciąż duży ruch własny (wynoszący 100 sekund łuku na minutę) na zdjęciach naświetlała się jako niewielka kreska.

Na skutek bliskiego przejścia obok naszej planety, orbita 2012 DA14 lekko się zmieniła - tym razem na bezpieczniejszą. Planetoida została przez to wykreślona z listy obiektów potencjalnie zagrażających Ziemi.

aol/ mrt/