29.04.2024
26.03.2013 aktualizacja 26.03.2013

Astronom: w tym tygodniu Księżyc spotyka Spikę i Saturna

W Wielki Czwartek i Wielki Piątek Księżyc spotka się na sferze niebieskiej ze Spiką i Saturnem - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

"Przez dwa wieczory - w najbliższy czwartek i piątek - będziemy mogli podziwiać spotkanie Księżyca tuż po pełni z dwoma jasnymi obiektami. Pierwszej nocy Srebrny Glob zbliży się do Spiki - najjaśniejszej gwiazdy z konstelacji Panny, a kolejnej do Saturna" - opisał astronom.

Dodał, że Księżyc i Spica najbliżej siebie znajdą się 28 marca o godz. 15.48 naszego czasu. "Problem w tym, że o tej porze w Polsce znajdują się jeszcze pod horyzontem. Na ich obserwacje będziemy musieli więc poczekać do okolic godziny 22, kiedy to oba ciała znajdziemy niespełna 20 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem. O tej porze będzie je dzielił dystans 3,5 stopnia" - zaznaczył naukowiec.

Około doby później dojdzie do kolejnej koniunkcji. "Księżyc i Saturn najbliżej siebie znajdą się o godzinie 19.13, ale ten czas jest także zbyt wczesny do obserwacji. W tym przypadku musimy poczekać do okolic godziny 23, kiedy to Srebrny Glob i planeta z pierścieniami będą świecić około 15 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem. Dystans je dzielący w tym momencie wyniesie 4,5 stopnia" - zapowiedział dr Olech.

Choć oba zjawiska będą doskonale widoczne gołym okiem to - zdaniem astronoma- do ich obserwacji warto użyć lornetki. "Instrumenty klasy 7x50, 10x50 czy 8x56 mają na tyle duże pole widzenia, że pozwolą podziwiać każde z tych spotkań w pełnej krasie" - zapewnił.

aol/ agt/