29.03.2024
17.04.2013 aktualizacja 17.04.2013

Astronom: wkrótce na niebie pierwsze meteory z roju Eta Aquarydów

Za kilka dni na naszym niebie pojawią się pierwsze meteory z roju Eta Aquarydów utworzonego przez kometę Halley\'a - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Astronom przypomniał, że orbita słynnej kometa Halley\'a przecina się z orbitą Ziemi w dwóch miejscach. "Materiał pozostawiony przez kometę w jednym z tych miejsc daje meteory z roju Eta Aquarydów, a w drugim z roju Orionidów. W Polsce dobrze znany jest ten ostatni rój, znacznie mniej słyszy się o pierwszym i to pomimo tego, że potrafi być on 2-3 razy aktywniejszy od Orionidów" - zauważył dr Olech.

Jak wyjaśnił, przyczyna tkwi w położeniu radiantu Eta Aquarydów (czyli miejsca, z którego zdają się wybiegać jego meteory). W Polsce, na przełomie kwietnia i maja, wschodzi on dopiero w okolicach północy i nawet nad samym ranem nie znajduje się wysoko. "O ile więc obserwatorzy na niższych szerokościach geograficznych i w okolicach równika, widzą Eta Aquarydy jako duży rój potrafiący dać nawet 60-70 meteorów na godzinę, w Polsce możemy liczyć co najwyżej na kilka zjawisk i to na rozjaśnionym poranną łuną niebie" - tłumaczył.

Dodał, że smuga pyłu pozostawiona przez kometę Halley\'a jest szeroka, przez co Ziemia przechodzi przez nią przez ponad miesiąc. Dzięki temu Eta Aquarydy możemy obserwować od 19 kwietnia aż do 28 maja. Samo maksimum aktywności roju, podobnie jak u bliźniaczych Orionidów, jest bardzo szerokie, bo trwa od 3 do 10 maja. "Największe szanse na najwyższą liczbę meteorów mamy jednak w okolicach nocy z 5 na 6 maja" - powiedział naukowiec.

"Analiza danych z lat 1984-2001 pokazuje, że Eta Aquarydy zdają się zmieniać swoją maksymalną aktywność z cyklem 12-letnim. W maksimum tego cyklu miały być dokładnie trzy lata temu, przez co oczekiwano, że w 2010 roku liczby godzinne mogą dojść do 80-100. Obserwatorzy nie donosili jednak o wzmożonej aktywności roju, co sugeruje, że okresowość 12-letnia wcale nie musi obecnie obowiązywać" - poinformował dr Olech.

Jego zdaniem w tym roku warunki do obserwacji roju są bardzo dobre i nawet obserwatorzy w Europie mogą liczyć na zauważalne liczby meteorów.

"Wszystko to za sprawą dwóch czynników. Samo maksimum aktywności roju jest spodziewane 6 maja o godzinie 3 nad ranem, a więc w czasie bardzo dobrym dla naszej długości geograficznej. O tej porze radiant roju będzie znajdował się prawie 10 stopni nad horyzontem. Do wschodu Słońca w Polsce pozostaną jeszcze dwie godziny, co powoduje, że od 3 do 4 nad ranem wystąpią rozsądne warunki do podziwiania samego maksimum aktywności roju. W obserwacjach nie będzie przeszkadzał także Księżyc, którego nów wypada 10 maja" - opisał astronom.

aol/ agt/