25.04.2024
14.05.2013 aktualizacja 14.05.2013

Naukowcy wykorzystują rośliny do produkcji energii

Amerykańscy badacze opracowali metodę, która pozwala na wykorzystanie procesu fotosyntezy w celu uzyskania energii elektrycznej - informuje"Journal of Energy and Environmental Science".

Pracownikom University of Georgia (USA) udało się przechwycić elektrony uwalniane w procesie fotosyntezy w wyniku rozpadu atomów wody pod wpływem światła słonecznego i przekształcić je w prąd elektryczny, zanim roślina zdążyła wykorzystać cząstki do produkcji cukrów.

Technologia opiera się na odseparowaniu specjalnych struktur komórkowych rośliny, zwanych tylakoidami, które zajmują się wychwytywaniem i magazynowaniem energii słonecznej oraz dokonaniu manipulacji w obrębie białek zawartych w tylakoidach w taki sposób, aby zmienić drogę przepływu elektronów.

Następnie przekształcone tylakoidy są przyczepiane do specjalnych nanorurek (50 tys. razy cieńszych od ludzkiego włosa), które zachowują się jak przewodniki elektryczne, wyłapują elektrony od rośliny i wpuszczają do przewodu.

Uzyskany w ten sposób prąd posiada natężenie elektryczne o dwa rzędy wielkości większe niż otrzymywane dotychczas przy pomocy tego typu metod.

"Odkryliśmy tu coś bardzo obiecującego i z pewnością wartego dalszych badań" - komentuje Ramaraja Ramasamy, jeden z badaczy.

Obecnie nowa technologia nie nadaje się do komercyjnego użytku, ale naukowcy zamierzają ją udoskonalać i doprowadzić do tego, aby stała się alternatywą lub nawet zastąpiła panele słoneczne, które pozwalają na wykorzystanie zaledwie 12-17 proc. energii słonecznej.

"W niedalekiej przyszłości ta technologia może być stosowana w pojedynczych czujnikach, bądź przenośnych urządzeniach elektronicznych, które wymagają zasilania małą ilością energii" - przekonuje Ramasamy. (PAP)