Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
20.05.2013 aktualizacja 20.05.2013

Polscy studenci wśród zwycięzców Shell Eco – Marathon

334,2 km na jednym litrze benzyny przejechał pojazd Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów SKAP z Politechniki Warszawskiej. Okazał się najlepszym pojazdem na benzynę w kategorii Urban Concept zawodów Shell Eco-Marathon 2013 w Rotterdamie (Holandia).

W tegorocznej 29. edycji Shell Eco-Marathon wzięły udział 224 zespoły, w skład których weszły 3 tys. studentów z 24 krajów. Zawodnicy rywalizowali w dwóch kategoriach: futurystycznej Prototype i konwencjonalnej UrbanConcept, w której brały udział pojazdy gabarytami oraz funkcjonalnością przypominające auta miejskie. Zespoły podejmowały próby przebycia jak najdłuższej trasy na jednym litrze paliwa lub jego równowartości. Samochody wykonały stałą liczbę okrążeń wokół toru przy zadanej prędkości, a organizatorzy obliczyli efektywność energetyczną każdego z pojazdów, przyznając zwycięstwo w każdej z kategorii i dla każdego źródła energii.

W kategorii Urban Concept pojazdy rywalizowały w różnych podkategoriach: napędzanych na etanol, benzynę, diesel, wodór, a także baterie elektryczne.

Pojazd z PW - o nazwie PAKS - pierwsze miejsce zajął wśród pojazdów napędzanych na benzynę. Jak poinformowali w przesłanym PAP komunikacie przedstawiciele konkursu, walka o zwycięstwo toczyła się do ostatniej chwili między zespołem SKAP PW a francuskim zespołem Lycee Louis Delage. Trzeci w klasyfikacji, pojazd Uniwersytetu Mons przejechał o ponad 150 kilometrów krótszy dystans niż Polacy.

PAKS został zaprojektowany jako samochód, który może być zastosowany w indywidualnych środkach transportu przyszłości. Projekt został zrealizowany od zera, jednakże podczas prac nad nim brano pod uwagę doświadczenia zdobyte przy projektowaniu i wykonywaniu jego poprzednika, pojazdu Mikrus. Pojazd debiutował w zawodach Shell Eco-Marathon w 2012 r., gdzie zajął 2. miejsce w kategorii „Safety” oraz 3. miejsce w klasie pojazdów napędzanych benzyną E 95 uzyskując wynik 300 km przejechanych na jednym litrze paliwa. Na udoskonalenie samochodu Polacy dostali dofinansowanie z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego - "Generacja Przyszłości".

W konkursie Shell Eco – Marathon brać mogą udział zespoły ze szkół średnich oraz uczelni z całego świata, stają przed wyzwaniem zaprojektowania, zbudowania i przetestowania najbardziej wydajnych pod względem energetycznym pojazdów. Zwycięża drużyna, która pokona najdłuższy dystans, wykorzystując przy tym jak najmniejszą ilość energii.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024