20.04.2024
01.07.2013 aktualizacja 01.07.2013

Prof. Józef Dulak nowym prezesem EVBO

Prof. dr hab. Józef Dulak z Uniwersytetu Jagiellońskiego, został nowym prezesem European Vascular Biology Organisation (EVBO). Funkcję tę sprawować będzie przez najbliższe dwa lata.

Powstała w 2006 r. EVBO skupia naukowców zajmujących się biologią i medycyną naczyniową. Prof. Dulak na co dzień jest kierownikiem Zakładu Biotechnologii Medycznej Wydziału Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii UJ.

Poprzednimi prezesami EVBO byli prof. Andrew Newby (School of Clinical Sciences, University of Bristol, Wielka Brytania) oraz prof. Ingrid Fleming (Institute for Vascular Signalling, Johann Wolfgang Goethe-Universitat, Frankfurt/Main, Niemcy).

Naukowcy z EVBO badają mechanizmy powstawania i funkcjonowania naczyń krwionośnych. Zdobyta wiedza jest wykorzystywana w opracowaniu nowych sposobów leczenia chorób nowotworowych, chorób układu krążenia czy zmian związanych z wiekiem, np. utratą wzroku. Ta dziedzina nauki ma więc duże znaczenie interdyscyplinarne, a wyniki jej badań wzbudzają także szerokie zainteresowanie społeczne – poinformowano w komunikacie Zakładu Biotechnologii Medycznej UJ.

Jak napisano, zainteresowania naukowe prof. Dulaka i jego zespołu dotyczą komórek macierzystych, biologii i medycyny naczyniowej, terapii genowej i komórkowej i ich znaczenia i zastosowania w chorobach układu krążenia, nowotworowych, nerek, cukrzycy i dystrofii mięśniowej.

Prof. Dulak jest członkiem korespondentem Polskiej Akademii Umiejętności, członkiem Komitetu Biotechnologii oraz Komitetu Biochemii i Biofizyki PAN, doktorem honoris causa Uniwersytetu w Orleanie.