06.05.2024
05.09.2013 aktualizacja 05.09.2013

Mars w Żłóbku

W najbliższych dniach planeta Mars przejdzie przez pole jasnej gromady otwartej gwiazd o nazwie Żłóbek - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

"Gromada otwarta Messier 44 (M44), zwana także Żłóbkiem, to jedna z najjaśniejszych gromad gwiazdowych naszego nieba. Widać ją gołym okiem jako delikatną mgiełkę położoną w centrum konstelacji Raka. W rzeczywistości składa się ona z kilkuset gwiazd, których wiek szacowany jest na 730 milionów lat. Obiekt znajduje się w odległości 577 lat świetlnych od nas i ma rozmiar około 16 lat świetlnych" - wyjaśnił astronom.

Dodał, że w najbliższych dniach M44 będzie wyjątkowo łatwo odnaleźć. Drogowskazem do niej będzie planeta Mars, która na sferze niebieskiej przesunie się przez pole gromady.

"Obecnie Mars znajduje się trzy stopnie od M44. W jej pole wejdzie 8 września, a opuści je 10 września. To oznacza, że poranki 8 i 9 września, to czas, kiedy Czerwoną Planetę dojrzymy dokładnie na tle gwiazd gromady" - powiedział dr Olech.

Jego zdaniem na obserwacje najlepiej wyjść rankiem. "Godzinę przed wschodem Słońca, czyli około godz. 5 naszego czasu, Marsa i Żłóbek znajdziemy niespełna 25 stopni nad wschodnim horyzontem. Do obserwacji tego rzadkiego spotkania warto użyć lornetki" - radził.

Zauważył przy tym, że Mars świeci z jasnością 1.6 magnitudo, a więc wcale nie jest bardzo jasny. Zwraca jednak na siebie uwagę swoją czerwoną barwą.

aol/ agt/