29.04.2024
27.09.2013 aktualizacja 27.09.2013

Astronom: z piątku na sobotę złączenie Księżyca z Jowiszem

W nocy z piątku na sobotę będziemy mogli podziwiać bliską koniunkcję Księżyca i jasnego Jowisza - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Jak wyjaśnił astronom, Księżyc na swojej drodze na sferze niebieskiej przesuwa się na tle gwiazd i planet, zakrywając i odkrywając wiele z nich. Zjawiska takie wyglądają najbardziej efektownie, gdy zakrywana gwiazda lub planeta jest jasna lub gdy mamy do czynienia z bliskim spotkaniem, w którym Księżyc świeci tuż obok danego obiektu.

Do takiego właśnie spotkania dojdzie w nocy z 27 na 28 września, kiedy to na odległość 4,5 stopnia do Jowisza zbliży się tarcza Księżyca będącego tuż po ostatniej kwadrze. "Formalnie do największego zbliżenia dojdzie w sobotę, 28 września, o godzinie 9.53. O tej porze w Polsce jest już jasno, dlatego na obserwacje najlepiej wyjść rankiem w sobotę. Około godziny 5 rano oba ciała znajdziemy prawie 50 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem" - radził naukowiec.

Dodał, że Księżyc i Jowisz świecą teraz w konstelacji Bliźniąt. "Z ich odnalezieniem nie będziemy mieli jednak najmniejszych problemów, bo o tej porze są one dwoma najjaśniejszymi obiektami na niebie" - powiedział.

zdaniem dr. Olecha, chociaż koniunkcja będzie doskonale widoczna gołym okiem, użycie do obserwacji teleskopu lub lunety pozwoli na podziwianie szczegółów powierzchni Srebrnego Globu, a także dojrzenie tarczy Jowisza i jego galileuszowych satelitów.

aol/ agt/