29.04.2024
29.09.2013 aktualizacja 29.09.2013

Uran w opozycji

Przez najbliższe nieco ponad dwa tygodnie miłośnicy astronomii będą mieli doskonały czas do podziwiania Urana zbliżającego się do opozycji - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Opozycją, astronomowie nazywają takie ustawienie planety zewnętrznej, w którym świeci ona dokładnie po przeciwnej stronie nieba niż Słońce. Oznacza to, że długości ekliptyczne planety i Słońca różnią się o 180 stopni. Taka konfiguracja zawsze stwarza bardzo dobre warunki do obserwacji ciała będącego w opozycji. Znajduje się ono bowiem najwyżej nad horyzontem w okolicach północy, przez co jego obserwacje są najłatwiejsze. Dodatkowo jego odległość od Ziemi jest najmniejsza, a przez to blask największy.

W czwartek, 3 października, o godzinie 16.12 naszego czasu w opozycji do Słońca znajdzie się jedna z najdalszych planet Układu Słonecznego - Uran. "Stworzy to bardzo dobre warunki do jego obserwacji i to nie tylko dokładnie 3 października, ale w dość szerokim zakresie nocy w okolicy tej daty. Warunki w tym roku są wręcz wyśmienite, bo opozycja prawie pokrywa się z nowiem Księżyca, który wypada 5 października" - podkreślił dr Olech.

Doda, że choć Uran nie był znany starożytnym i średniowiecznym astronomom, to można bez specjalnych problemów dojrzeć go gołym okiem. "Jego jasność wynosi obecnie 5.7 wielkości gwiazdowych, a to oznacza, że jest około dwóch razy jaśniejszy od najsłabszych gwiazd dostrzegalnych okiem nieuzbrojonym. Oczywiście do obserwacji należy wybrać ciemne miejsce oddalone od intensywnego oświetlenia miejskiego i zawczasu zaadoptować wzrok do ciemności" - opisał naukowiec.

Uran świeci obecnie w konstelacji Ryb. "Jak to w opozycji, najlepsze warunki do jego obserwacji wystąpią w okolicach północy, kiedy to planeta góruje świecąc około 40 stopni nad południowym horyzontem. Choć planetę widać gołym okiem, do jej obserwacji warto wykorzystać lornetkę, która zdecydowanie ułatwi nam odnalezienie Urana" - powiedział astronom.

aol/ agt/