27.04.2024
30.09.2013 aktualizacja 30.09.2013

Kometa C/2012 S1 (ISON) blisko Marsa

We wtorek, 1 października, kometa C/2012 S1 (ISON) przeleci niespełna 11 mln kilometrów od Marsa - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Kometa C/2012 S1 (ISON) została odkryta we wrześniu 2012 roku. Szybko wyznaczona orbita komety wskazywała na to, że w listopadzie 2013 roku przejdzie ona tylko 0,012 j.a. (1,8 miliona kilometrów) od Słońca. Jeśli kometa przeżyje to bliskie spotkanie, zacznie zbliżać się do Ziemi i w styczniu 2014 roku zbliży się do niej na odległość 0,4 j.a. Kometa jest na tyle dużym obiektem, że powinna być bardzo jasna. Wstępne szacunki mówiły, że w okresie listopad 2013 - styczeń 2014 powinna być bez problemów dostrzegalna "gołym okiem". Nie jest wykluczone nawet, że będzie jaśniejsza niż najjaśniejsze gwiazdy na niebie. Najbardziej optymistyczne prognozy mówią o tym, że jej blask może być porównywalny z blaskiem Księżyca znajdującego się w kwadrze. W trakcie największej jasności, C/2012 S1 (ISON) będzie jednak przebywać na niebie bardzo blisko Słońca.

Obecny blask komety jest około 6-7 razy mniejszy niż ten wynikający z optymistycznych prognoz. Nadal jednak wydaje się, że w drugiej połowie listopada i w pierwszej połowie grudnia możemy mieć do czynienia z obiektem o jasności porównywalnej z najjaśniejszą z planet, czyli Wenus.

Zanim jednak ISON zbliży się do Słońca i Ziemi, przejdzie blisko innego ciała. 1 października zbliży się ona do Marsa na odległość 10,8 miliona kilometrów (tylko 0,07 j.a.).

Nic więc dziwnego, że naukowcy z agencji kosmicznych, które mają na Marsie lub jego orbicie swoje statki kosmiczne, przygotowują się do tego spotkania.

Łaziki Curiosity i Opportunity na pewno spróbują uwiecznić to, jak kometa ISON będzie wyglądać na marsjańskim niebie. Naukowcy najbardziej jednak liczą na kamerę HiRISE znajdującą się na pokładzie Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Jest ona w stanie obserwować obiekty o rozmiarach 1 metra znajdujące się na powierzchni Marsa - nie powinna więc mieć problemów z uwiecznieniem komety.

Trzeba jednak dodać, że próba obserwacji C/2012 S1 (ISON) wykonana 20 sierpnia spaliła na panewce, bo kometa, ze względu na blask słabszy od prognozowanego, była poza zasięgiem kamery HiRISE.

Kometa ISON ma być nie tylko obserwowana przez łaziki i MRO, ale także przez sondę Mars Express i satelitę Swift. Wszystkie te obserwacje mają pomóc w określeniu podstawowych parametrów fizycznych ISON, a przez to lepiej prognozować jej przyszłe zachowanie.

aol/ mrt/