29.04.2024
03.10.2013 aktualizacja 03.10.2013

Astronom: w czwartek Uran w opozycji

W czwartek, o godzinie 16.12 naszego czasu, planeta Uran znajdzie się w opozycji - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Opozycją - wyjaśnia astronom - nazywamy takie położenie planety zewnętrznej, w którym ustawia się ona dokładnie po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. Słońce, Ziemia i owa planeta leżą wtedy prawie w jednej linii, a naszą dzienną gwiazdę i planetę w opozycji dzieli na sferze niebieskiej odległość kątowa 180 stopni.

W czwartek po południu w opozycji znajdzie się Uran. "Noce w okolicach tej daty stworzą świetne warunki do podziwiania tej planety. Nie dość, że jej blask wyniesie 5,7 magnitudo, co oznacza, iż w dobrych warunkach da się ją dojrzeć gołym okiem, to sama opozycja pokrywa się praktycznie z nowiem Księżyca, którego blask nie będzie przeszkadzał w obserwacjach" - zapowiedział dr Olech.

Dodał, że Urana najlepiej obserwować około północy, kiedy to świeci na granicy konstelacji Ryb i Wodnika, troszkę ponad 40 stopni nad południowym horyzontem. C"hoć da się go dojrzeć gołym okiem, do obserwacji najlepiej użyć lornetki. Warto także wyposażyć się w mapę nieba, na której dokładnie zaznaczono pozycję planety" - radził.

aol/ agt/