Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
12.10.2013 aktualizacja 12.10.2013

Edukacja jak popularyzacja nauki

Scenariusze lekcji napisane przez naukowców i popularyzatorów nauki z myślą o twórczych nauczycielach udostępnia za darmo Fundacja Uniwersytet Dzieci. Na platformie internetowej http://scenariuszelekcji.edu.pl / opisane są krok po kroku ciekawe zajęcia.

Propozycje zostały sprawdzone podczas wykładów i warsztatów Uniwersytetu Dzieci. Scenariusze lekcji są bardzo szczegółowe. Nauczyciele i edukatorzy znajdą tu instrukcje do różnorodnych doświadczeń, dzięki którym uczniowie samodzielnie będą mogli odkrywać prawa natury. Uzupełnieniem pakietu materiałów gotowych do pobrania i wydruku są kilkuminutowe wykłady, w których badacze wprowadzają młodych słuchaczy w zagadnienia naukowe, artystyczne, społeczne i techniczne.

„Wynalazkiem może być wszystko to, co rozwiązuje nasze problemy. To mogą być problemy dnia codziennego albo mogą być dużo poważniejsze problemy, jak na przykład: jak zbadać planetę czy polecieć w kosmos” – mówi w wykładzie „Jak zostać wynalazcą?” dr inż. Sebastian Koziołek z Politechniki Wrocławskiej. Tłumaczy, że nie wszystko, co wydaje się problemem, rzeczywiście wymaga rozwiązań. Proponuje uczniom poszukiwanie obiektywnych problemów drogą obserwacji i rozmów z ludźmi.

„Wynalazcą może być każdy z nas (…) Ale najlepszym wynalazcą jest zespół, (…) osoby, które interesują się różnymi dziedzinami nauki. Najważniejszy jest efekt współpracy” – tak dr Koziołek zachęca młodzież do pracy grupowej, tworzenia oryginalnych rozwiązań, projektów i budowania prototypów wynalazków.

Z kolei dr inż. Wojciech Kilian z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu sugeruje, by nauczyciele wraz ze swoimi podopiecznymi sprawdzili, jak wytrzymałe są mosty różnego typu: łukowe, belkowe, kratowe, płytowe. Proponuje zacząć zajęcia od… lektury poezji Juliana Tuwima.

„Wielka lokomotywa, która ciągnie długi pociąg, może ważyć nawet 120 ton, czyli tyle, ile 30 wielkich afrykańskich słoni, albo 4 tys. dzieci (…) Co zrobić, żeby most wytrzymał wielki ciężar lokomotywy?” – pyta w swoim wykładzie inżynier, a następnie podaje dokładne instrukcje wykonania poszczególnych typów budowli. Zarówno w tym, jak i w pozostałych scenariuszach, nauczyciel ma do dyspozycji: materiał filmowy i zdjęciowy do wykorzystania na lekcji, instrukcje i materiały do przygotowania zajęć, wzory specjalnych wizytówek i opis zagadnień merytorycznych poruszanych podczas zajęć.

Na platformie internetowej Uniwersytetu Dzieci znajduje się obecnie 5 scenariuszy lekcji dla klas IV-VI oraz 6 scenariuszy dla dzieci z początkowych klas szkoły podstawowej z zakresu edukacji matematycznej, klimatycznej, historycznej, technicznej i przyrodniczej.

Zajęcia "Jak odnaleźć własne korzenie?" przybliżają uczniom genealogię. Spraw klimatu dotyczą lekcje „Czy lodówka może ogrzać dom?”, „Dlaczego każdy z nas ma wpływ na klimat?” i „Dlaczego klimat się zmienia?”. Z pomocą dostępnych tu materiałów nauczyciele przyrody mogą przeprowadzić warsztaty popularyzujące genetykę „Jak wygląda moje DNA?”, a młodszym uczniom wyjaśnić, skąd biorą się choroby – na opracowanej przez lekarza lekcji pt. „Dlaczego mam katar i boli mnie gardło”, lub wyjaśnić „Kto rządzi w mrowisku”, co podpowiada dr Rafał Garlacz, kustosz Muzeum Zoologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Obok odpowiedzi na pytanie, jak zbudować wytrzymały most, można tu również znaleźć instrukcje warsztatów pt. „Jak na mapie zmieścić całą autostradę?”.

PAP - Nauka w Polsce, Karolina Olszewska

agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024