05.05.2024
10.10.2013 aktualizacja 10.10.2013

Astronom: kolejna jasna kometa na naszym niebie

Kometa C/2013 R1 (Lovejoy) dołącza właśnie do wyjątkowo szerokiego w tym roku grona komet lornetkowych - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

"Rok 2013 jest bez wątpienia rokiem komet. W jego pierwszej połowie na niebie świeciły dwie efektowne komety: C/2011 L4 (PanSTARRS) iC/2012 F6 (Lemmon). Końcówka roku ma należeć do zapowiadanej na kometę stulecia C/2012 S1 (ISON). Od długiego czasu wiedzieliśmy też, że w październiku i na początku listopada ładnym, lornetkowym obiektem będzie 2P/Encke. Teraz do tego grona dołączyła jeszcze C/2013 R1(Lovejoy)" - powiedział astronom.

Przypomniał, że kometa C/2013 R1 (Lovejoy) została odkryta 7 września tego roku przez Terry\'ego Lovejoy\'a z Australii. "Terry Lovejoy ma szczęście do ciekawych komet, bo w 2011 roku odkrył już C/2011 W3 (Lovejoy), która okazała się jedną z najjaśniejszych komet ostatnich lat" - dodał naukowiec.

Zapowiedział, że nowo odkryta kometa nie będzie aż tak jasna, ale będzie bez problemów dostrzegalna przez lornetki.

"Obecnie C/2013 R1 (Lovejoy) świeci w konstelacji Jednorożca i jej blask sięga 10 magnitudo, a to oznacza, że aby ją dojrzeć musimy dysponować co najmniej średniej klasy teleskopem amatorskim albo bardzo dużą lornetką. Jej jasność bardzo szybko jednak rośnie i pod koniec listopada osiągnie wartość 6,5-7,0 magnitudo, a to oznacza, że dojrzymy ją przez niewielkie lornetki. Co ważne, warunki do jej obserwacji będą bardzo dobre, bo kometa będzie na sferze niebieskiej znajdować się ponad 60 stopni od Słońca i bez problemów dojrzymy ją na porannym niebie" - opisał dr Olech.

aol/ agt/