28.04.2024
12.10.2013 aktualizacja 12.10.2013

Jerzyki faktycznie pozostają w przestworzach przez pół roku

Nowe badania pozwalają sądzić, że coś w tym jednak jest: jerzyki alpejskie pozostają nieprzerwanie w powietrzu ponad pół roku, nie odpoczywając nawet po migracji z Europy, gdzie się rozmnażają - do Afryki północnej. Ptaki te opisano w "Nature Communications".

Mimo braku bezpośrednich dowodów powszechnie uważa się, że niewielkie ptaki zwane jerzykami większość swojego życia spędzają w powietrzu. "Do niedawna tak długotrwała aktywność związana z lokomocją została opisana jedynie u zwierząt żyjących w morzach" - zauważa jeden z autorów publikacji, Felix Liechti ze Szweckiego Instytutu Ornitologicznego w Sempach.

Liechti i jego współpracownicy zbadali trzy jerzyki alpejskie (Tachymarptis melba). Rzadką możliwość ich schwytania mieli w jednym z miejsc, w którym jerzyki przychodzą na świat, w Szwajcarii. Wtedy właśnie założyli im rejestratory danych, ważące zaledwie 1,5 g. Te maleńkie urządzenia gromadziły informacje na temat miejsca przebywania ptaków i ich przyspieszenia w locie. Z pomiarów wynika, że wszystkie trzy jerzyki pozostawały w powietrzu przez ponad 200 dni. Badanie przypadło na czas ich migracji oraz pobyt w Afryce, gdzie jerzyki spędzają zimę.

Już wcześniej zakładano, że ptaki, które dopiero co przyszły na świat, mogą pozostawać w powietrzu nawet trzy lata, a lądują dopiero wtedy, gdy będą gotowe do lęgów. Nie było na to jednak naukowego potwierdzenia - zaznacza Liechti.

Jerzyki doskonale przystosowały się do napowietrznego trybu życia - w locie polują na owady i niemal na pewno również w powietrzu śpią. "Zakładano, że ptaki te +śpią+ tylko kilka sekund, albo wykorzystują w tym czasie tylko połowę mózgu, podczas gdy druga połowa odpoczywa" - tłumaczy Liechti.

Niektórzy badacze sądzą jednak, że jerzyki mogą nie spać w ogóle. "Nasz zespół wykazał, że delfiny i orki potrafią być aktywne i nie spać co najmniej 90 dni, jak też funkcjonować w warunkach silnego ograniczenia nawet do 150 dni po urodzeniu" - mówi cytowany na stronie "New Scientist" Jerry Siegel z University of California w Los Angeles. Badacz przypomina również wyniki prac świadczących o tym, że w okresie godowym bataliony nie śpią całymi tygodniami, a delfiny mogą sprawnie funkcjonować bez snu nawet 15 dni. (PAP)