19.04.2024
22.10.2013 aktualizacja 22.10.2013

Mieczyki błotne wracają w Dolinę Noteci

Do doliny Noteci powróci gatunek, który wyginął tam ponad 30 lat temu, a w całej Polsce przetrwał tylko w jednym miejscu na Dolnym Śląsku. Pięć tys. bulw mieczyka błotnego posadzą tam przyrodnicy Polskiego Towarzystwa Ochrony Przyrody "Salamandra".

Pięknie kwitnący mieczyk błotny to dziki krewny roślin ogrodowych znanych lepiej jako gladiole. Pięć tys. jego bulw przyrodnicy z "Salamandry" posadzą na dziesięciu stanowiskach w pobliżu wsi Małe Rudy (gmina Szubin), Ślesin (gmina Nakło nad Notecią) i Wolwark (gmina Szubin). Akcja potrwa od poniedziałku do środy - poinformował wiceprezes "Salamandry", Radosław Dzięciołowski, w przesłanym PAP komunikacie.

Bulwy uzyskano poprzez namnażanie i hodowlę in vitro tkanek pobranych z ostatnich krajowych okazów. Operacja ta była możliwa dzięki współpracy z Ogrodem Botanicznym Uniwersytetu Wrocławskiego.

"Nie tylko panda, słoń, tygrys i żbik, ale również wiele roślin znika ze środowiska naturalnego. Giną ciszej niż zwierzęta, o które przyrodnicy wyraźniej się upominają. Tym bardziej warto nagłośnić powrót ginącego mieczyka błotnego, który – mamy nadzieję – już niedługo zakwitnie na łąkach Doliny Noteci, w obrębie województwa kujawsko-pomorskiego" - zaznacza Dzięciołowski.

Wraz z przywracaniem tego gatunku realizowana jest czynna ochrona jego naturalnego siedliska - informuje "Salamandra".

Dawniej mieczyk błotny występował na ubogich łąkach i śródleśnych pastwiskach. Pomimo niskiej urodzajności, takie miejsca są bardzo bogate florystycznie i często przypominają wielobarwne, kwietne kobierce. Poza trawami występują na nich rośliny o pięknym wyglądzie i oryginalnych nazwach jak: krwiściąg lekarski, czarcikęs łąkowy, goździk pyszny, rdest wężownik, kosaciec syberyjski, goryczka krzyżowa oraz różnorodne gatunki storczyków. Zdaniem przyrodników, właśnie takie miejsca stanowią jedne z najcenniejszych elementów przyrodniczych i krajobrazowych Polski. Są też środowiskiem życia dla wielu innych, zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i zwierząt.