28.03.2024
03.12.2013 aktualizacja 03.12.2013

Dobre warunki do obserwacji komety C/2013 R1 (Lovejoy)

Zapowiadana na kometę stulecia C/2012 S1 (ISON) zawiodła, ale na pocieszenie na naszym niebie stosunkowo jasno świeci kometa C/2013 R1 (Lovejoy) - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

"Kometa C/2013 R1 (Lovejoy) została odkryta 7 września b.r. przez australijskiego miłośnika astronomii i zginęła trochę w szumie medialnym spowodowanym przez kometę ISON. Teraz, gdy wiemy już, że ISON nie przetrwała przejścia przez peryhelium i zamiast komety stulecia mamy ledwo widoczną chmurę gazu i pyłu, możemy oddać to, co należne komecie C/2013 R1 (Lovejoy), bo naprawdę jest na co popatrzeć" - uważa astronom.

Jego zdaniem trudno sobie wymarzyć lepsze warunki do obserwacji. "W pierwszej dekadzie grudnia kometa osiąga maksimum swojego blasku i jej jasność wynosi 4.5 magnitudo. Oznacza to, że w świetnych warunkach możemy dojrzeć ją gołym okiem. A o takie nie będzie trudno, bo właśnie na początku grudnia wypada nów Księżyca" - dodał.

Co więcej, kometa wcale nie niknie w łunie Słońca, jak to często z kometami bywa. "Na początku grudnia znajdziemy ją w północnej części konstelacji Wolarza. To oznacza, że wychodząc na obserwacje około godziny 5.30-6.00 rano, kiedy wciąż jest bardzo ciemno, odnajdziemy ją aż prawie 50 stopni nad wschodnim horyzontem. Trudno wymarzyć sobie lepsze warunki" - uważa dr Olech.

Choć kometę da się dojrzeć gołym okiem, to - zdaniem astronoma - znacznie lepiej do jej obserwacji użyć lornetki. Nawet niewielki instrument tego typu pozwoli dojrzeć kometę w pełnej krasie jako wyraźną mgiełkę z lekko zarysowanym warkoczem.

Wysoka jasność C/2013 R1 (Lovejoy) będzie utrzymywać się przez cały grudzień. W drugiej dekadzie miesiąca przejdzie ona do konstelacji Herkulesa i pozostanie tam do końca miesiąca - zapowiada naukowiec.

aol/ agt/