28.03.2024
03.12.2013 aktualizacja 03.12.2013

Prof. Marek Konarzewski doktorem h.c. Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu

Prof. Marek Konarzewski z Instytutu Biologii Uniwersytetu w Białymstoku, specjalista w dziedzinie ekologii ewolucyjnej, został w poniedziałek doktorem honoris causa Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

Uroczystość odbyła się w Pałacu Działyńskich w Poznaniu.

Tytuł został przyznany profesorowi za - jak uzasadniono - "wybitne osiągnięcia w zakresie ekologii ewolucyjnej i dyplomacji naukowo-technologicznej jako nowego paradygmatu polityki międzynarodowej, gdzie istotą współpracy stają się wartości, a nie wyłącznie interesy".

W laudacji prof. Grzegorz Oszkinis z Uniwersytetu Medycznego zwrócił uwagę na osiągnięcia naukowe prof. Konarzewskiego, których zasadniczą częścią są "prace poświęcone testowaniu hipotez związanych z ewolucją podstawowego tempa metabolizmu (BMR), będącego najważniejszą miarą wydatków energetycznych zwierząt w kontekście fizjologiczny, genetycznym, ewolucyjnym i ekologicznym".

Poznańska uczelnia doceniła również działania na rzecz dyplomacji naukowej. Od 2008 roku prof. Konarzewski był radcą-ministrem ds. nauki i technologii w Ambasadzie RP w Waszyngtonie. "Dzięki ogromnemu zaangażowaniu (...) z zakresu współpracy akademickiej z USA stało się utrzymanie amerykańskiej akredytacji polskich uczelni medycznych" - powiedział prof. Oszkinis.

Prof. Konarzewski dziękował „z samego serca” za wyróżnienie. „Dziękuję przyjaciołom z Białegostoku, ale również mojej żonie Beacie. Bez wsparcia z domu nie byłoby mnie tutaj dzisiaj" - powiedział.

Prof. Marek Konarzewski urodził się 18 czerwca 1961 roku w Białymstoku. Dyplom magistra otrzymał w 1985 roku w Instytucie Biologii Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku. W 1990 roku zdobył tytuł doktora nauk medycznych, a w 2004 roku został profesorem.

Od 1985 roku związany jest z Filią Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku. W 2005 roku został kierownikiem zespołu Ekofizjologii i Ekologii Behawioralnej Instytutu Badania Ssaków PAN w Białymstoku, a w latach 2008-2013 był radcą-ministrem ds. nauki i technologii w Ambasadzie RP w Waszyngtonie.

Prof. Konarzewski jest dziewiątą osobą, która otrzymała tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

mat/ agt/ mow/