29.03.2024
24.12.2013 aktualizacja 24.12.2013

57 mln zł dofinansowania na leki z komórek macierzystych

Największe w tym roku dofinansowanie na program badawczy w wysokości 57 mln zł, przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, otrzymała wrocławska spółka Stem Cells Spin S.A, która będzie realizowała projekt nowoczesnej linii do produkcji wyrobów medycznych i leków opartych o komórki macierzyste.

Spółka podpisała umowę na dofinansowanie w ramach prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programu Demonstrator+. Projekt umożliwia dofinansowanie badań przemysłowych oraz prac rozwojowych, których głównym celem jest wzmocnienie transferu wyników badań naukowych do gospodarki.

Firma dąży do stworzenia linii do produkcji wyrobów medycznych i leków na bazie kompleksu aktywnego z komórek macierzystych MIC-1, będącego przełomowym odkryciem wrocławskich naukowców.

Projekt pn. "Opracowanie prototypów wyrobów medycznych na bazie surowców otrzymanych z porożogennych komórek macierzystych" całościowo wart jest 64,9 mln złotych.

„Ze względu na charakter programu Demonstrator+ podpisanie umowy na realizację naszego projektu stanowi potwierdzenie nie tylko innowacyjności naszych wynalazków, ale także ich potencjału komercjalizacyjnego” - twierdzi dyrektor generalny spółki Stem Cells Spin Grzegorz Smak.

Spółka opracowała preparaty kosmetyczne oraz weterynaryjne środki pielęgnacyjne, które w 2012 roku wprowadziła na rynek pod własnymi markami Revitacell i Velvetyna. Teraz programy badawczo-rozwojowe ukierunkowane są na obszary medyczne. Ponadto spółka wprowadza produkty na bazie porożogennych komórek macierzystych na kolejne rynki.

„Uruchomienie projektu w ramach programu Demonstrator+ jest istotnym elementem przybliżającym nas do opracowania i wdrożenia w tym zakresie pierwszych produktów, w szczególności wyrobów medycznych” - dodał Smak.

Spółka od 2009 roku komercjalizuje jedno z najciekawszych biotechnologicznych odkryć polskiej nauki ostatnich lat - komórki macierzyste MIC-1, czyli porożogenne komórki macierzyste, nazywane przyszłością medycyny regeneracyjnej i kosmetologii. Produkują one białkowe czynniki wzrostu, stymulujące procesy regeneracyjne. To sprawia, że organizm odnawia się sam, a nie za pomocą sztucznych substancji.

Do programu Demonstrator+ napłynęło w sumie 140 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 2,7 mld zł.

kwa/ mrt/