29.03.2024
19.01.2014 aktualizacja 19.01.2014

Za mowę są odpowiedzialne obie półkule mózgu

Procesy związane z mową angażują zarówno lewą, jak i prawą półkulę mózgu – stwierdzili naukowcy z Uniwersytetu Nowojorskiego (USA). Wyniki ich badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Nature”.

Badacze zaobserwowali, że podczas mówienia aktywują się obie hemisfery, a nie wyłącznie lewa część mózgu.

„Rezultaty naszego badania kładą kres powszechnym przekonaniom funkcjonującym w środowisku naukowym – że w procesie mowy wykorzystujemy tylko jedną półkulę naszego mózgu” – mówi prof. Bijan Pesaran, jeden z badaczy.

Dotychczas naukowcy sądzili, że umiejętności dotyczące mowy (słuchanie i mówienie) oraz języka (tworzenie i rozumienie wyrażeń) podlegają lateralizacji. Oznacza to, iż są one zależne od pobudzenia konkretnej (lewej) hemisfery.

Amerykańscy naukowcy mieli jednak wątpliwości, co do słuszności powyższych założeń, ponieważ większość eksperymentów w tej kwestii była wykonywana przy pomocy niebezpośrednich metod mierzenia aktywności mózgu.

Postanowili przeprowadzić badanie na pacjentach z epilepsją, którzy, oprócz elektrod umieszczonych na powierzchni czaszki, posiadali elektrody wszczepione do mózgu.

„Rzadko zachodzi możliwość otrzymania zapisu bezpośrednio z ludzkiego mózgu” – komentuje Thomas Thesen, współautor badania.

Naukowcy poprosili osoby badane, aby powtarzały słowa „kig” i „pob”, które nie występują w języku angielskim. To pozwoliło im na oddzielenie procesu tworzenia mowy od procesu użycia języka.

Analiza wyników wykazała, że podczas mówienia aktywne były obie półkule mózgu – lewa i prawa.

„Teraz, gdy posiadamy lepszy wgląd w powiązania występujące między mózgiem a mową, możemy przystąpić do rozwijania nowych metod pomocy osobom z uszkodzeniami mózgu po udarach lub wypadkach, które usiłują odzyskać zdolność mówienia” – podsumowuje Pesaran. (PAP)