Nauka dla Społeczeństwa

23.04.2024
PL EN
17.02.2014 aktualizacja 17.02.2014

Uczniowie techników rozpoczynają praktyki w Narodowym Centrum Badań Jądrowych

Uczniowie z dwóch techników z województwa mazowieckiego rozpoczęli praktyki w Narodowym Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Pod okiem ekspertów 41 uczniów wykona ćwiczenia w laboratoriach instytutu oraz zwiedzi jedyny w Polsce badawczy reaktor jądrowy „Maria”.

Zajęcia są prowadzone w ramach projektu „Szkoła z przyszłością".

Podczas tygodniowej wizyty uczniowie z dwóch szkół: ZS nr 36 im. M. Kasprzaka w Warszawie oraz ZSZ nr 1 im. J. Psarskiego w Ostrołęce będą uczestniczyli w zajęciach z ekspertami, zwiedzą badawczy reaktor jądrowy „Maria”, a przede wszystkim wykonają ćwiczenia w Laboratorium Fizyki Atomowej i Jądrowej Działu Edukacji i Szkoleń. Poznają praktyczne zastosowania wiedzy, którą zdobywali w trakcie zajęć pozalekcyjnych w swoich szkołach. W sumie odbędą 30 godzin zajęć, co potwierdzi świadectwo ukończenia praktyk.

„Specjalnie dla nich, w naszym laboratorium dydaktycznym przygotowaliśmy zestaw ciekawych i rozwijających ćwiczeń. Każdy uczeń samodzielnie przeprowadzi od dwóch do czterech eksperymentów. Nauczymy ich m.in. zasad przeprowadzania eksperymentów naukowych, rejestrowania wyników pomiarów, analizy tych danych oraz opracowywania sprawozdań. Jednakże najważniejsze jest to, że będą mogli oni własnymi rękoma sprawdzić informacje teoretyczne poznane w szkole” – mówi kierownik projektu „Szkoła z przyszłością" mgr Marcin Paweł Sadowski z NCBJ.

Rozpoczynające się praktyki są częścią drugiego etapu projektu – etapu testowania. Służy on do zweryfikowania opracowywanej koncepcji nauczania w zawodzie technik nukleonik. Dalsze zajęcia lekcyjne, dające więcej informacji dla zespołu projektowego, odbędą się w przyszłym semestrze, a zakończą się letnimi praktykami dla kolejnej grupy uczniów.

„Wnioski z przeprowadzonych szkoleń z nauczycielami oraz zajęć z uczniami będą stanowiły podstawę do przygotowania produktu finalnego projektu – autorskiego programu nauczania zawodów nukleonicznych” – podkreśla pomysłodawca projektu prof. dr hab. Ludwik Dobrzyński, dyrektor Działu Edukacji i Szkoleń NCBJ. „W ten sposób chcemy przygotować polską oświatę do kształcenia młodzieży zdolnej do wejścia na dzisiejszy rynek pracy, np. do sektora energetyki jądrowej” - dodaje.

Projekt „Szkoła z przyszłością” o wartości ponad 921 tys. zł współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Partnerem projektu jest Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024