02.05.2024
21.02.2014 aktualizacja 21.02.2014

Astronom: wkrótce na niebie złączenie Księżyca z Saturnem

W nocy z piątku na sobotę dojdzie do złączenia Księżyca i Saturna - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

"Księżyc na swojej drodze na sferze niebieskiej przesuwa się na tle gwiazd i planet, zakrywając i odkrywając wiele z nich. Zjawiska takie wyglądają najbardziej efektownie, gdy zakrywana gwiazda lub planeta jest jasna, lub gdy mamy do czynienia z bliskim spotkaniem, w którym Księżyc świeci tuż obok danego obiektu" - przypomniał astronom.

Do takiego właśnie spotkania dojdzie w nocy z 21 na 22 lutego, kiedy to na odległość tylko 18 minut kątowych od Saturna zbliży się Księżyc w ostatniej kwadrze. "Formalnie oba ciała znajdą się najbliżej siebie 21 lutego o godzinie 23.10 naszego czasu. O tej porze w Polsce oba obiekty znajdują się jeszcze pod horyzontem, dlatego na obserwacje najlepiej wyjść około godziny 1-2 w nocy, kiedy to oba ciała będą świecić 10 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem" - dodał naukowiec.

Saturn świeci obecnie w konstelacji Wagi i ma jasność 0,5 magnitudo. Jego blask jest więc porównywalny z blaskiem najjaśniejszych gwiazd na niebie.

"Chociaż koniunkcja będzie doskonale widoczna gołym okiem, użycie do obserwacji teleskopu pozwoli nam na podziwianie szczegółów powierzchni Srebrnego Globu i Saturna" - radzi dr Olech.

aol/ agt/