26.04.2024
04.03.2014 aktualizacja 04.03.2014

W Gdańsku wydobyto XVIII-wieczny statek

Foto: Mat. prasowe CMM Foto: Mat. prasowe CMM

Z Martwej Wisły w rejonie Gdańska Stogi archeolodzy wydobyli wrak statku rzecznego z XVIII wieki. To drugi odkryty do tej pory w Polsce wrak tak dużej jednostki używanej na Wiśle od XVI po XIX wiek – poinformował PAP dr hab. Waldemar Ossowski z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, kierownik akcji wydobywczej.

Prace wydobywcze trwały miesiąc. Ostatecznie 27 lutego przystąpiono do wyjęcia wraku z dna. Statek odkryto w 2011 roku w trakcie pomiarów hydrograficznych wykonywanych przez Oddział Pomiarów Morskich Urzędu Morskiego, kierowanych przez Jacka Koszałkę z pokładu kutra „Hydrograf 10”.

Z uwagi na to, że statek spoczywał w poprzek centralnej części projektowanego toru wodnego, w ramach projektu wykonywanego przez Urząd Morski w Gdyni, konieczne okazało się przeprowadzenie archeologicznych badań ratowniczych i jego wydobycie.

"Dotychczas wykonane prace wskazują, że mamy do czynienia z jednostką reprezentującą jeden z dwóch typów największych statków wiślanych używanych w żegludze spławowej w XVI-XVII wieku: dubasem lub szkutą. Stanowi on niezwykle cenne źródło do poznania konstrukcji jednostek rzecznych epoki spławowej wykorzystywanych na Wiśle” – wyjaśnia dr hab. Ossowski.

Po sporządzeniu szczegółowej dokumentacji elementy kadłuba zostaną przetransportowane do Pracowni Konserwacji Narodowego Muzeum Morskiego. Naukowcy szacują, że zachowało się ok. 30 proc. statku. Pierwotnie mierzył ok. 30 m długości.

Prace archeologiczne wykonywano przy współpracy z firmą UW Service, która dostarczyła niezbędny tabor pływający oraz ciężki sprzęt do ich realizacji. W akcji kierowanej przez dr. hab. Waldemara Ossowskiego brała również udział ekipa nurkowa Działu Badań Podwodnych Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku oraz Mateusz Popek - doktorant archeologii Instytut Archeologii UMK w Toruniu.