28.03.2024
05.03.2014 aktualizacja 05.03.2014

Rekonstrukcja uszu i nosów z tkanki tłuszczowej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Brytyjscy specjaliści chcą rekonstruować nosy i uszy pacjentów dzięki komórkom macierzystym pozyskanym z tkanki tłuszczowej - informuje serwis "BBC News/Health".

Lekarze z londyńskiego Great Ormond Street Hospital uzyskali z tkanki tłuszczowej komórki macierzyste, po czym wyhodowali z nich chrząstkę. Mają nadzieję, że uda się z niej odtworzyć utracone przez pacjentów uszy czy nosy - albo pomóc dzieciom, których uszy czy nos nie rozwinęły się prawidłowo. Pozwoliłoby to radykalnie poprawić możliwości chirurgii plastycznej.

Obecnie aby pomóc na przykład dzieciom z mikrocją(czyli z małymi, nie w pełni rozwiniętymi uszami) pobiera się chrząstkę z żeber, po czym kształtuje z niej odpowiednik chrząstki usznej, aby następnie go wszczepić. Taki zabieg wymaga kilku operacji i pozostawia trwałe blizny na klatce piersiowej, zaś chrząstka żebrowa nigdy nie odrasta.

Przy zastosowaniu nowej metody wystarczyłoby pobrać od dziecka maleńką próbkę tkanki tłuszczowej, a następnie wyizolować z niej komórki macierzyste. Później w hodowli komórek można umieścić "rusztowanie" o kształcie potrzebnego ucha, aby pokryło się komórkami. Następnie, pod wpływem odpowiednich substancji chemicznych, komórki macierzyste przekształciłyby się w komórki chrząstki. Tak uzyskany implant można by wprowadzić pod skórę pacjenta. W przypadku dzieci powinien się powiększać wraz z ich rozwojem.

Udało się już uzyskać chrząstkę na właściwie ukształtowanym rusztowaniu, zanim jednak gotowe nosy czy uszy będzie można wszczepić pacjentom, potrzebne są testy bezpieczeństwa nowej metody.(PAP)