29.04.2024
20.03.2014 aktualizacja 20.03.2014

Bliskie złączenie Księżyca z Saturnem

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W nocy z czwartku na piątek dojdzie do bliskiej koniunkcji Księżyca i Saturna - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN.

Jak przypomniał astronom, do spotkań Księżyca i jasnych gwiazd oraz planet dochodzi stosunkowo często. "Widzimy zwykle 2-3 takie zjawiska w miesiącu. Rzadsze są naprawdę bliskie koniunkcje, podczas których odległość Księżyca od innego jasnego ciała wynosi mniej niż jeden stopień. Dużo rzadziej zdarza się sytuacja, w której do tak bliskiego spotkania dochodzi w momencie idealnym dla obserwatorów w Polsce" - powiedział.

Do takiego właśnie wydarzenia dojdzie o godzinie 3.15 naszego czasu w nocy z 20 na 21 marca. "Wtedy to na odległość 15 minut kątowych do tarczy Księżyca zbliży się planeta Saturn. Co więcej, o tej porze oba ciała górują w Polsce, znajdując się na wysokości około 20 stopni nad południowym horyzontem" - opisał dr Olech.

Dodał, że Saturn jest jasny, bo jego blask wynosi obecnie 0.3 magnitudo, a więc z jego dojrzeniem gołym okiem nie będzie żadnego problemu. "Do obserwacji warto jednak wykorzystać lornetkę, lunetę lub teleskop o powiększeniu kilkudziesięciu razy - radzi naukowiec. - Takie powiększenie jeszcze pozwoli mieć w polu widzenia Księżyc i Saturn, a jednocześnie bez problemów dojrzymy usianą kraterami powierzchnię Srebrnego Globu oraz pierścienie i najjaśniejsze księżyce Saturna".

aol/ agt/