Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
28.03.2014 aktualizacja 28.03.2014

Minister nauki: uniwersytety muszą być skutecznie zarządzane

Polskie instytuty i uniwersytety muszą być skutecznie i efektywnie zarządzane. Przestawienie sposobu zarządzania nimi może pomóc polskim uczonym w ubieganiu się o środki z Unii Europejskiej - uważa minister nauki prof. Lena Kolarska-Bobińska.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Lena Kolarska-Bobińska mówiła w czwartek w TVP Info, że doświadczenie poprzednich rozdań finansowych dla nauki pokazuje, jak niewielu Polaków, ale też naukowców z innych krajów naszego regionu, starało się o środki Unii Europejskiej na badania naukowe.

\"Patrzymy teraz, co poszło źle, żeby rozpocząć działania, które zmobilizują polskich naukowców. Musimy przestawić sposób zarządzania instytutami i uniwersytetami. Uniwersytety muszą być skutecznie i efektywnie zarządzane. To nie ma nic wspólnego z korporacjonizmem. To jest po prostu pomaganie uczonym w sięganiu po europejskie pieniądze\" - oceniła minister. \"Na Zachodzie te dobre uniwersytety mają całą kadrę, która wspiera naukowców w sięganiu po pieniądze. Tutaj (w Polsce – PAP) naukowiec jest zostawiony sam\" - podkreśliła.

Zdaniem prof. Kolarskiej-Bobińskiej kolejną z przyczyn, dla których polscy naukowcy nie sięgają po europejskie środki na badania, jest nierzadko brak zaufania. \"Mieliśmy dyskusje, w której uczestniczyli młodzi ludzie. Mówili: my nie boimy się poprosić o pomoc naszych kolegów, wyjść z naszymi pytaniami. Jednak często w Polsce naukowcy myślą: nie skonsultuję się, nie poproszę o pomoc, bo po pierwsze: źle o mnie pomyślą, a po drugie - mogą mi ukraść mój pomysł\" - opisała minister.

Jak powiedziała, do tej pory najlepiej w walce o pieniądze radzili sobie reprezentanci nauk ścisłych: fizyki, matematyki, biologii. Niewiele grantów europejskich trafiało do nauk humanistycznych.

Zdaniem minister, niż demograficzny przetrwają te uczelnie, które przygotowują teraz strategie, a nie te działające z dnia na dzień i np. zmieniające nazwy kierunków czy wydziałów. \"To nie mogą być działania doraźne. Uniwersytety, szkoły wyższe i politechniki muszą pomyśleć, w czym są mocne, jaką misję chcą pełnić. Tutaj potrzebny jest cały plan działań, postawienie na przyciąganie studentów jakością\" - powiedziała.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ krf/ gma/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024