19.04.2024
13.04.2014 aktualizacja 13.04.2014

Astronom: Księżyc i Mars razem na niebie

W najbliższy poniedziałek dojdzie do spotkania Księżyca tuż przed pełnią z będącym tuż po opozycji Marsem - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Jak przypomina astronom, Księżyc na swojej drodze na sferze niebieskiej przesuwa się na tle gwiazd i planet, zbliżając się do wielu z nich. Zjawiska takie wyglądają najbardziej efektownie, gdy dana gwiazda lub planeta jest jasna lub gdy mamy do czynienia z bliskim spotkaniem, w którym Księżyc świeci tuż obok danego obiektu.

"Do najbliższego takiego spotkania dojdzie w poniedziałek, 14 kwietnia, kiedy to Księżyc będący kilkanaście godzin przed pełnią spotka jasnego Marsa, którego opozycja wypadła 8 kwietnia" - zapowiedział dr Olech.

Dodał, że do największego zbliżenia dojdzie około godziny 18 naszego czasu i wtedy Srebrny Glob od Marsa będzie dzielił dystans tylko 3.3 stopnia. "O tej porze jest jeszcze w Polsce jasno, więc z obserwacjami warto poczekać do okolic godziny 21-22. Oba ciała znajdziemy wtedy 20 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem. Co ciekawe, po przeciwnej stronie Księżyca niż Mars, znajdziemy jeszcze jeden jasny obiekt, a mianowicie Spikę - najjaśniejszą gwiazdę z konstelacji Panny" - opisał naukowiec.

Zapewnił, że zjawisko to będzie doskonale widoczne gołym okiem. Ale - zdaniem astronom - warto jednak użyć lunety lub teleskopu, bo dzięki nim dojrzymy szczegóły tarczy zarówno Księżyca, jak i jasnego i dużego obecnie Marsa.

aol/ agt/