25.04.2024
19.04.2014 aktualizacja 19.04.2014

Może i łapy miał małe, ale i tak skutecznie zabijał – badania T. rexa

Tyranozaur to jeden z najbardziej przerażających drapieżników w historii. Z wizerunkiem bestii nie współgrały jedynie kuriozalnie krótkie przednie kończyny. Okazuje się jednak, że nie potrzebował on proporcjonalnych kończyn - wystarczała mu silna szyja i głowa.

Tyranozaury – rodzina wielkich drapieżnych dinozaurów, obejmująca m.in. T. rexa - posiadały szyje i karki podobne do tych, jakie mają współczesne ptaki. Badając sposób odżywiania ptaków Eric Snively z University of Wisconsin–La Crosse (USA) i jego zespół zdołali zrekonstruować sposób, w jaki tyranozaur uśmiercał swoje ofiary - czytamy w „Journal of Zoology”.

"Przebadaliśmy wiele drapieżników i dokładnie opisaliśmy ich zachowanie – mówi Snively, cytowany przez „New Scientist”. – Istnieje duże prawdopodobieństwo, że tyranozaury zachowywały się w taki sam sposób".

Na skórze kilkunastu ptaków (od kur po bieliki amerykańskie), reprezentujących 10 gatunków, Snively umieścił elektrody, aby stwierdzić, które z mięśni wprawiane są w ruch podczas każdego z etapów żerowania. Zauważył, że polujące na coś ptaki - zanim obniżą głowę i przypuszczą atak - najpierw często ją unoszą i skupiają wzrok na ofierze.

T. rex posiadał większość tych mięśni, jakich używają ptaki. Można sądzić, że wykonywał podobne ruchy – m.in. uniesienie głowy, wyrzucenie jej do góry i cofnięcie się po ugryzieniu ofiary – piszą naukowcy.

Wiele ptaków dodatkowo potrząsa szyją. Jak zauważa Snively, najważniejsze z potrzebnych do tego mięśni istniały również u tyranozaurów. "To potrząsanie jest identyczne jak u psa, który strząsa z siebie wodę – tłumaczy. – Sądzimy, że dinozaur mógł wykorzystywać ten ruch do tego, by oderwać mięso od reszty martwego zwierzęcia".

Potężne szyje i mocne karki mogą wyjaśniać, dlaczego tyranozaury miały tak drobne przednie łapy – twierdzi Snively. "Nie potrzebowały wcale większych łap do polowania. Sprawę załatwiało silne ugryzienie i kark jak u buldoga - mówi. – Dzięki temu w górę od ramion T. rex działał jak orka: ugryźć, potrząsnąć i ukręcić". (PAP)