19.04.2024
18.04.2014 aktualizacja 18.04.2014

Ludzie nie zetknęli się z neandertalczykami na Płw. Iberyjskim

Nasi bezpośredni przodkowie, zwani ludźmi z Cro-Magnon, nie zetknęli się na Półwyspie Iberyjskim z neandertalczykami – informują naukowcy na łamach „Journal of Human Evolution”.

Do tego wniosku doszli badacze z międzynarodowego zespołu, którzy dokonali powtórnego datowania pozostałości w trzech jaskiniach zlokalizowanych w Pirenejach: L\'Arbreda, Labeko Koba i La Vina. Znajdowały się one na szlaku wędrówki Człowieka z Cro-Magnon – podgatunku Homo sapiens, uważanego za bezpośredniego przodka człowieka współczesnego.

Datowania dokonano na podstawie udoskonalonej metody, opartej na analizie białka kolagenu wydobytego z kości znajdowanych w jaskiniach.

„Przez ostatnie 25 lat sądzono, że wcześni ludzie i neandertalczycy żyli obok siebie przez osiem-dziesięć tysięcy lat. Dzisiaj uważamy, że w Europie była przerwa pomiędzy jednym gatunkiem a drugim. Nie było więc krzyżowania się, które faktycznie miało miejsce na Bliskim Wschodzie” - wyjaśnia współautor badań, Alvaro Arrizabalaga z Uniwersytetu Kraju Basków.

Nazwa Człowiek z Cro-Magnon pochodzi od miejsca odkrycia pierwszych skamieniałości, jaskini w południowo-zachodniej Francji. Pierwszych pięć szkieletów kromaniończyków odkrył tam w XIX w. geolog Louis Lartet. Ci dawni mieszkańcy Europy, o budowie anatomicznej identycznej z obecną, uważani są za bezpośrednich przodków dzisiejszych Europejczyków. (PAP)