25.04.2024
22.04.2014 aktualizacja 22.04.2014

Ryby stają się agresywne przez antydepresanty

Fluoksetyna, związek stosowany jako lek przeciwdepresyjny, wpływa na zmianę zachowań reprodukcyjnych ryb oraz sprawia, że stają się one bardziej agresywne - wykazały badania opublikowane w piśmie "Aquatic Toxicology".

Naukowcy zaprojektowali serię eksperymentów, podczas których obserwowali zachowanie ryb Pimephales promelas pod wpływem kontaktu z wodą zawierającą różne stężenia fluoksetyny. Podczas czterech tygodni obserwacji badacze zauważyli i nagrali szereg zmian w naturalnym zachowaniu ryb, np. przejawiały one agresję wobec samic, ich zachowania cechowała większa powtarzalność oraz zmieniało się zachowanie w okresie godowym. Zmiany te okazały się jednak odwracalne; ustępowały po zredukowaniu stężenia leku w wodzie.

"W okresie zwiększonej agresji ryb, przy wysokim stężeniu leku przeciwdepresyjnego, przeżywało jedynie 33 proc. samic w porównaniu z 77-87,5 proc. przy niskim stężeniu fluoksetyny" - mówi autorka badań dr Rebecca Klaper z Uniwersytetu Wisconsin-Milwaukee.

"Choć koncentracje leków w rzekach są bardzo niewielkie, coraz więcej badań potwierdza, że nawet znikome ich stężenie może dramatycznie zmodyfikować biologię organizmów wodnych, które mają z nimi kontakt" - podkreśla badaczka. (PAP)