27.04.2024
24.04.2014 aktualizacja 24.04.2014

Dzieci pilnują interesów własnej grupy

Małe dzieci cenią sprawiedliwość, ale nie mają nic przeciwko, jeśli większe korzyści uzyskuje członek grupy etnicznej, do której same należą – czytamy w czasopiśmie „Frontiers in Psychology”.

Naukowcy z Uniwersytetu w Waszyngtonie (USA) zaobserwowali, że 15-miesięczne dzieci wolą bawić się z niektórymi eksperymentatorami bardziej niż z innymi. Badania wykazały, iż maluchy kierują się przy wyborze towarzysza różnymi kryteriami - preferują osoby bezstronne, ale również takie, które faworyzują badanych z tej samej grupy etnicznej.

Podczas jednego z eksperymentów dzieci rasy białej siedzące na kolanach rodziców obserwowały dwóch eksperymentatorów, którzy rozdzielali zabawki pomiędzy badanych. Jeden z nich dokonywał sprawiedliwego podziału, a drugi dzielił nierówno.

Okazało się, że dzieci wolały bawić się z bezstronnym eksperymentatorem, co oznacza, że przy wyborze towarzysza brały pod uwagę kryterium sprawiedliwości.

W trakcie drugiego eksperymentu dzieci również przyglądały się sprawiedliwym i niesprawiedliwym eksperymentatorom. Tym razem jednak widoczne było zróżnicowanie wśród osób otrzymujących zabawki, ponieważ jedno dziecko było białe, a drugie pochodzenia azjatyckiego. Przewidziano dwa warianty eksperymentu. W jednym z nich następował sprawiedliwy podział zabawek lub dziecko azjatyckie otrzymywało więcej przedmiotów. W drugim zabawki dzielono po równo, bądź dawano więcej dziecku rasy białej.

Tym razem dzieci obserwujące sytuację nie były już tak zdecydowane przy wyborze partnera do zabawy. Co prawda nadal preferowały bezstronnego eksperymentatora w pierwszym wariancie eksperymentu, ale w drugim wariancie były skłonne wejść w bliższe relacje z badaczem, który faworyzował przy rozdzielaniu zabawek białe dziecko.

„Jeśli wszystkie dzieci zwracałyby uwagę tylko na sprawiedliwość, zawsze wybierałyby bezstronnego eksperymentatora, ale dzięki temu badaniu można dostrzec, że są one zainteresowane także interesami własnej grupy” – mówi Jessica Sommerville, główna autorka badania.

Badaczka dodaje, że wyniki eksperymentów wcale nie świadczą o tym, że małe dzieci są rasistami, ale pokazują, iż są one wrażliwe na sygnały świadczące o sposobie traktowania różnych grup etnicznych i potrafią zidentyfikować się z jedną z nich. (PAP)