Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
24.04.2014 aktualizacja 24.04.2014

Poniedziałki i wtorki - wtedy najczęściej szukamy w sieci rad dla zdrowia

Poniedziałki i wtorki - właśnie wtedy Amerykanie najczęściej szukają w internecie rad i tekstów dotyczących zdrowia: zdrowej diety czy stylu życia - czytamy w "American Journal of Preventive Medicine".

Zapytania wpisywane do wyszukiwarki Google, które dotyczą zdrowia (zawierają słowo "zdrowy" albo mają z nim jakiś związek, jak np. "zdrowa dieta"), analizowali naukowcy z San Diego State University, Santa Fe Institute, Johns Hopkins University i Monday Campaigns. Badaniami objęto zapytania wpisywane w USA od roku 2005 do 2012.

Wyszukiwania dotyczące zdrowia pojawiały się aż 30 proc. częściej na początku tygodnia, niż w kolejnych jego dniach. Najmniejsze zainteresowanie zdrowiem przejawiali internauci w soboty - twierdzą naukowcy.

Zaobserwowany przez nich schemat powtarzał się rok w rok, tydzień po tygodniu. Według badaczy liczba wyszukiwań "zdrowych tematów" w poniedziałki i wtorki była o 3 proc. większa, niż w środy, o 15 proc. większa niż w czwartki, o 49 proc. większa niż w piątki, o 80 proc. większa niż w soboty i o 29 proc. większa niż w niedziele.

Jak zauważa główny autor badania, John W. Ayers z SDSU, wiele chorób ma swój tygodniowy cykl, a szczyt zachorowań na nie przypada właśnie na początek tygodnia. "To badanie wskazuje, że podobny rytm istnieje również odnośnie pozytywnych zachowań prozdrowotnych" - dodaje. Jego zdaniem warto sprawdzić, dlaczego taki mechanizm w ogóle istnieje, i jak można go wykorzystać w promocji zdrowia publicznego.

"Być może widzimy ten efekt w związku z tym, że ludzie postrzegają poniedziałek jako moment nowego otwarcia, coś w rodzaju mini Nowego Roku. W weekendy zwykle pozwalamy sobie na mniej zdrowe zachowania, poniedziałek natomiast może służyć jako +dzień resetowania zdrowia+ i powrotu na drogę, na której utrzymuje się prozdrowotne reżimy" - dodaje współautorka badania Joanna Cohen z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.

Ciekawie jest dostrzec taki konsekwentny rytm - dodaje inny współautor badania, Benjamin Althouse z Santa Fe Institute. - Taki konsekwentny rytm wyszukiwań dotyczących zdrowia może odzwierciedlać coś, co ma związek z naszym zbiorowym stanem umysłu. Zrozumienie tych rytmów może prowadzić do lepszego zrozumienia natury samych zachowań prozdrowotnych".

Zdaniem naukowców prawidłowość tę można wykorzystać do szerzenia prozdrowotnej wiedzy i korzystnych nawyków wśród ludzi. Finansowane przez amerykański rząd programy promocji zdrowia kosztują rocznie 76,2 mld dol. - zauważają. Ich skuteczność można poprawić, kierując określone przekazy do społeczeństwa w określone dni tygodnia - dokładnie wtedy, kiedy ludzie sami chętniej takiej wiedzy poszukują. (PAP)

zan/ ula/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024