23.04.2024
14.06.2014 aktualizacja 14.06.2014

Za dwa tygodnie na orbitę poleci satelita do badania dwutlenku węgla

NASA szykuje się do wystrzelenia satelity do pomiarów stężenia dwutlenku węgla w ziemskiej atmosferze. Start ma nastąpić 1 lipca, a nazwa misji to Orbiting Carbon Observatory-2 (OCO-2).

Satelita OCO-2 zostanie wystrzelony z Vandenberg Air Force Base za pomocą rakiety Delta II firmy United Launch Alliance. Wejdzie na orbitę o wysokości 705 kilometrów przebiegającą w pobliżu biegunów. Stanie się głównym satelitą w konstelacji pięciu satelitów do monitorowania Ziemi, które mają okrążać naszą planetę raz na 99 minut. Misja została zaplanowana na dwa lata.

Naukowcy chcą badać za pomocą OCO-2 globalne rozmieszczenie źródeł dwutlenku węgla i miejsc, w których następuje jego pochłanianie. Będą także analizować zmiany zachodzące w tych lokalizacjach.

Obecnie stężenie dwutlenku węgla w atmosferze wynosi około 400 części na milion. To najwyższy poziom od co najmniej 800 tysięcy lat. Za część tak wysokiego stężenie odpowiada działalność człowieka, która dostarcza do atmosfery prawie 40 miliardów ton dwutlenku węgla rocznie.

Mniej niż połowa z tej ilości pozostaje w atmosferze, a reszta jest absorbowana przez oceany. Jednak rozmieszczenie obszarów absorbujących dwutlenek węgla nie jest dobrze poznane. Aby lepiej zbadać sposoby regulacji poziomu dwutlenku węgla w atmosferze, dane z OCO-2 będą łączone z informacjami zebranymi za pomocą stacji naziemnych, samolotów oraz innych satelitów.

Na pokładzie satelity działać będą trzy spektrometry wysokiej rozdzielczości, z których każdy jest przeznaczony dla różnych długości fali absorbowanych przez cząsteczki dwutlenku węgla i tlenu zawarte w atmosferze. Im więcej dwutlenku węgla będzie w atmosferze, tym więcej światła zarejestrują spektrometry.

Misja OCO-2 jest następcą prawie identycznego satelity NASA, który został utracony w lutym 2009 roku na skutek awarii rakiety przy starcie. (PAP)