19.04.2024
23.07.2014 aktualizacja 23.07.2014

Mamuty i mastodonty były domatorami

Mamuty i mastodonty nie prowadziły wędrownego trybu życia. Wolały przez okrągły rok przebywać na tym samym terytorium – informują naukowcy ze Stanów Zjednoczonych na łamach pisma „Boreas”.

Naukowcy badali zęby trzonowe mastodontów i mamutów, pochodzące z amerykańskich muzeów historii naturalnej w Ohio i Kentucky. Analizowali zawartość i rodzaje izotopów węgla, tlenu i strontu.

Każdy z pierwiastków odzwierciedla inny aspekt historii zwierzęcia. Izotopy węgla dostarczają informacji o pożywieniu, tlen o warunkach środowiska, a stront o przemieszczaniu się w okresie, kiedy zęby rosły. „Stront odzwierciedla geologiczne uwarunkowania danego miejsca” - opisuje prowadząca badania, Brooke Crowley z University of Cincinnati.

Wyniki badań izotopów strontu dowiodły, że mamuty i mastodonty (z wyjątkiem jednego przypadku mastodonta) trzymały się jednej lokalizacji od narodzin do śmierci.

Naukowcom udało się ponadto ustalić, że mamuty jadły więcej traw i turzyc niż mastodonty, które z kolei wolały liście z drzew lub krzewów. Z tego względu mamuty wolały zamieszkiwać na obszarach, skąd cofał się lodowiec, ponieważ rosło tam więcej traw, mastodonty zaś preferowały środowisko leśne. (PAP)