29.03.2024
24.07.2014 aktualizacja 24.07.2014

Człowiek Lodu był zarażony krętkiem

Myśliwy sprzed ponad pięciu tys. lat, zwany Człowiekiem Lodu lub Oetzim, którego zmumifikowane zwłoki odnaleziono w Alpach, był zarażony krętkiem jamy ustnej – informują naukowcy na łamach pisma „Public Library of Science ONE”.

Od czasu przypadkowego odkrycia w 1991 r. w alpejskim lodowcu mumia Człowieka Lodu została przebadana na wszelkie możliwe sposoby. Okazuje się, że ten myśliwy sprzed 5300 lat, który zginął od strzały na alpejskiej przełęczy, cierpiał na bóle stawów, był zarażony bakteriami wywołującymi boreliozę, wykazywał nietolerancję laktozy i miał predyspozycję do choroby wieńcowej.

Przebadano treść żołądka Oetziego, zęby, włosy, tkanki i DNA. Zrekonstruowano jego ostatnie chwile (fibryna we krwi świadcząca o nagłej śmierci), ostatni posiłek (mięso kozicy, jelenia, leśne owoce), dietę z poprzedzających miesięcy (na podstawie włosów) oraz miejsce narodzin (na podstawie zębów). Za pomocą technik sądowych zrekonstruowano jego twarz, a także stwierdzono występowanie tatuaży na skórze, które mogły mieć związek z technikami akupunktury.

Najnowsze badania, przeprowadzone przez naukowców z Europejskiej Akademii (EURAC) w Bolzano (Włochy) oraz Uniwersytetu Wiedeńskiego, koncentrowały się na zsekwencjonowaniu pozaludzkiego DNA, które znaleziono w organizmie Człowieka Lodu. Analiz dokonano na podstawie niewielkiej próbki (0.1 g), pobranej z biodra mumii.

Naukowcy odnaleźli ślady DNA krętka jamy ustnej (Treponema denticola), który wywołuje choroby przyzębia. Treponema denticola występował we krwi Oetziego. Zgadza się to z wcześniejszymi ustaleniami na temat fatalnego stanu jamy ustnej za życia Oetziego.

„To, co jest tu nowe, polega na tym, że nie przeprowadzaliśmy bezpośredniej analizy DNA, ale raczej badaliśmy całe spektrum DNA, żeby lepiej zrozumieć, jakie organizmy pojawiają się w tej próbce i jaka jest ich potencjalna funkcja” - wyjaśnia Frank Maixner z EURAC.

Jak dodaje Thomas Rattei z Uniwersytetu Wiedeńskiego, to „pozaludzkie” DNA najczęściej wywodzi się od bakterii normalnie zamieszkujących na naszym ciele lub w jego wnętrzu. A zatem analizując tę mieszankę DNA, prawdopodobne jest zrekonstruowanie całej wspólnoty bakterii.(PAP)