19.04.2024
29.07.2014 aktualizacja 29.07.2014

Intensywne ćwiczenia korzystne dla pań po menopauzie

Kobiety po menopauzie, które regularnie ćwiczą, dłużej zachowują siłę fizyczną i sprawność intelektualną niż ich niećwiczące rówieśniczki – wynika z analizy dotychczasowych badań, którą publikuje pismo „Maturitas”.

Jak wyjaśniła agencji Reuters współautorka pracy Debra Anderson Queensland University of Technology w Brisbane w Australii, jej zespół wykazał też, że intensywniejsze ćwiczenia są lepsze niż aktywność fizyczna o małym natężeniu.

Naukowcy przeanalizowali wyniki 21 badań opublikowanych w latach 2009-2013, które dotyczyły wpływu regularnej aktywności fizycznej (ogólnej i podejmowanej w czasie wolnym) na sprawność fizyczną i umysłową kobiet po menopauzie. Brano w nich pod uwagę m.in. ćwiczenia aerobowe (przy których mięśnie produkują energię wykorzystując tlen), trening siłowy, zajęcia z jogi.

Analiza wykazała, że aktywność fizyczna wiąże się z wolniejszym spadkiem sprawności fizycznej i umysłowej oraz z niższą śmiertelnością kobiet, z różnych powodów. Nawet panie, które zaczęły ćwiczyć dopiero po menopauzie odnosiły z tego korzyści - podkreśla Anderson.

"Bazując na naszych wynikach oceniamy, że kobiety w średnim i starszym wieku powinny wykonywać ćwiczenia o umiarkowanej lub dużej intensywności przez 30-45 minut dziennie, przynajmniej pięć razy w tygodniu” – komentuje badaczka.

Jak dodaje, dotychczas zachęcano starsze kobiety, by wykonywały ćwiczenia umiarkowanie intensywne, ale wydaje się bardzo ważne, by ćwiczyły do momentu aż będzie lał się z nich pot.

Anderson zaznacza również, że panie, które nie podejmowały wcześniej tak intensywnej aktywności fizycznej powinny skonsultować się z lekarzem.

Według neurobiolog Seleny Bartlett z Queensland University of Technology, która nie brała udziału w badaniach nie wiadomo dokładnie, w jaki sposób ćwiczenia pomagają utrzymać sprawność umysłową. "Rzeczą, której jesteśmy pewni jest to, że pomagają zbudować masę mięśni i wzmacniają szkielet, ale też zwiększają dopływ krwi i tlenu do mózgu" – tłumaczy badaczka.

Bartlett zaznacza, że utrzymywanie aktywności fizycznej pozwala każdemu, nie tylko kobietom po menopauzie, łagodniej przechodzić proces starzenia się, ale ta właśnie grupa może odnosić z ćwiczeń – zwłaszcza intensywnych - wyjątkowe korzyści. Z menopauzą wiąże się bowiem znaczny spadek poziomu estrogenu, który odgrywa ważną rolę w ochronie komórek nerwowych i zapamiętywaniu - podsumowuje. (PAP)