Nauka dla Społeczeństwa

18.04.2024
PL EN
30.07.2014 aktualizacja 30.07.2014

Umiejętność czytania wpływa na inteligencję

Dzieci, które osiągają wyższe wyniki w testach umiejętności czytania, uzyskują też wyższe wyniki na skali inteligencji w późniejszym wieku - wykazały badania na bliźniętach jednojajowych, które publikuje czasopismo „Child Development”.

Naukowcy z Uniwersytetu Edynburskiego oraz Królewskiego College’u w Londynie (Wielka Brytania) przeprowadzili testy umiejętności czytania oraz testy na inteligencję wśród 1890 bliźniąt jednojajowych. Dzieci były badane kilkakrotnie: w wieku 7, 9, 10, 12 i 16 lat.

Po dokonaniu analiz statystycznych okazało się, że różnice w umiejętności czytania pomiędzy rodzeństwem już w wieku 7 lat pozwalały przewidzieć różnice pomiędzy nimi w testach na inteligencję przeprowadzonych kilka lat później. Umiejętność czytania wpływała nie tylko na poziom inteligencji werbalnej, ale także na inne jej wymiary, np. zdolności rozumowania.

Ponieważ bliźnięta jednojajowe są identyczne pod względem genetycznym i wychowują się w tym samym środowisku rodzinnym, można założyć, że to właśnie poziom umiejętności czytania jest czynnikiem, który odpowiada za kształtowanie się innych umiejętnosci poznawczych i rozwój inteligencji u każdego z nich, oceniają naukowcy.

„Dzieci, które nie otrzymują wystarczająco dużo wsparcia podczas nauki czytania mogą tracić szansę na rozwój ważnych, podwyższających inteligencję zdolności” – komentuje współautor pracy Stuart J. Ritchie. (PAP)

ooo/jjj/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024